NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2013-06-09, 22:39
Petter Ferngren f 1792.07.29 i Forsa församling,Gävleborgs L. Blev av Enångers Tingslags Häradsrätt den 19 april 1816 dömd för Brutet Eds Öre och Svaraomål dömd till fästningsarbete på Vaxholms fästning på 1 år och 4 mån.
Han ankom till Vaxholms fästning den 12 juni 1816.
Vidare med vederbörligt tillstånd entledigad den 12 okt. 1817 och i tjenst lämpad till afledne Borgaren J Holms änka i Vaxholm.
Jag har fösökt att hitta denne J Holm i Vaxholms dödbok, för att finna ut vad änkan hette. Har inte hittat vare sig Pehr (Petter) Ferngren eller J Holms änka i Hfl för Vaxholm A:I 10 (1815-1821).
 
Finns det någon som har bra koll på Vaxholms husförhörslängder? Har jag missat dem? Om någon arbetsfånge lämnades i tjänst hos någon i Vaxholm borde väl denne f.d. fånge antecknas i hfl? Ferngren har inte dött i Vaxholm. Jag har tittat rätt långt framåt i dödboken. Har utgått från 1817. Det kan ju också vara möjligt att han rätt snart blev dömd för annat brott förstås. Eller att han gick till sjöss eller flyttade. Tyvärr finns inga in -och utflyttningslängder för den aktuella tiden.
M v h
Hans