NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014
Skrivet av: Calle Almquist skrivet 2011-03-04, 23:35
Arne!
 
Din ana tillhörde Kronoarbetskåren på Rindö, en brokig skara bestående av kriminella, lösdrivare och en och annan frivillig. De kallades grågubbar och slet hårt med att uppföra bl.a. Rindö Redutt och vägen över Rindö. Din ana var långt ifrån ensam om att inte komma därifrån med livet i behåll.
 
Kronoarbetskårens böcker hittas under Karlsborgs garnisonsförsamling, Skaraborgs län. Din ana finns med i AI:6, som innehåller husförhörslängd och dödbok. I dödboken (GID 647.6.19100 om du har Genline) tolkar jag dödsorsaken som Bröstinflam. och vi får veta att han är inskriven som nummer 224. I husförhörslängden (GID 647.6.12500) står det mer om honom. Tyvärr är texten svårläst, åtminstone i Genline, men det verkar vara andra resan stöld. Han har blivit bestraffad två gånger med 5 resp 14 dygns vatten och bröd. Han är gift och har två minderåriga barn. Sedan finns det ett stycke om hans bakgrund, men jag kan inte läsa mer än att hans far heter ??? Andersson och är torpare i Västa Vingåkers socken. Resten är tyvärr alltför plottrigt för mina ögon.
 
...och så tolkar jag hans efternamn som Gylfe, inte Gylte. Nu när jag kollar så stavar http://soldat.dis.se/soldater.php likadant.