NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2011
Skrivet av: A skrivet 2006-09-19, 13:28
Hej Ove Eriksson!
 
Jag lägger ut detta svar på din fråga här.  
Det kan ju också intressera andra.
 
1909-07-09 flyttade Johan Gustaf Forsman med fru och sonen Herbert (11år) till Johannesudd i Vallentuna. Stugan tillhörde  Lindö gård..
Familjen flyttade 1912-02-14 till baka till Stockholm..
Johan Gustaf  var först indelt soldat och hette Swärd och bodde  då på Soldattorpet i Forsa i Tensta socken norr om Uppsala.
Namnet Forsman tog han efter Forsa
 
Fram till 1908 var det livlig byggveksamhet i Stockholm och lätt för min farfar J G Forsman att få arbete, men redan 1909 var det överskott på snickare i Stockholm och min farfar flyttade då till Johannesudd i Vallentuna där han blev gårdssnickare på Lindö gård. Hans mor Karin Söderling bodde hos honom på Johannesudd några år innan hon dog. Hon begravdes troligen vid Vallentuna kyrka.
Fr.o.m. 1912 var det åter brist på snickare i Stockholm och flytten gick tillbaka dit igen.
 
Min far Herbert trivdes inte egentligen i Vallentuna. Han ville tillbaka till storstaden.  
I Stockholm var han bl.a. fönsterputsare ett tag, men öppnade senare en begravningsbyrå och blev på äldre dar direktör i ett fastighetsbolag.
 
Det skulle vara skojigt om nån kunde berätta lite om vad en gårdsnickare gjorde på Lindö gård.