NULL Skriv ut sidan - Vallentuna

Anbytarforum

Titel: Vallentuna
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2012-04-06, 19:00
Hej släktforskarna!
 
Jag behöver era hjälper om min gammelfarmor Judits mammas halvbröder som heter Anders Petter Enquist(Enqvist) och Johan Gustaf Enquist? Jag hittade denna familjen som bodde på gården hfl 1826-1830 nr 13 som heter Uthamra på Vallentuna: Lars Petter Enqvist f.1799-05-24 och hans hustru Cajsa Greta Hansdotter f.1805-05-26 i Skepptuna. De fick en sonen Anders Petter f.1826-03-20 i Valletuna,Stora Manlöten.  
 
 
 
Jag hittade ingen kyrkböcker på HFL 1831-1835 på denna familjen Enquist som har försvunnit? Jag kör fast i kyrkböcker och letade bläddrade på gården Säby  eftersom hittade jag födelsebok 1830 Vallentuna som står där sonen Johan Gustaf f.1830-12-18 i Vallentuna,Säby. Det finns ingen register på sonen Johan Gustaf på Vallentuna i Säby hfl 1826-1830. Det skulle finns register på familjen Enquist på Säby 1826-1830 eftersom bara hittade jag denna familjen som bor på gården Uthamra. Det blev försvunnit familjen Enquist på gården Säby?  
 
 
 
 
Jag försökte spåra följde upp Lars Petter Enquist och hans hustru Cajsa Greta Hansdotter med två pojkarna som bodde gården i Säby. Jag hittade dödsbok 1831 att det finns antecknar på fadern Lars Petter Enquist avliden 1831-02-27 i Säby Båtmanshus så letade jag efter honom HFL 1831-1836 på gården Säby men det finns ingen register på familjen och hittade ingen om dem? Vart tog i vägen familjen Enquist?  
 
 
 
Jag vet att modern Cajsa Greta Hansdotter flyttade från 1834 Vallentuna till Orkesta, Mörbytorp som bodde hon på gården. Jag blev funderat på vad som har hänt med två pojkarna Anders Petter och Johan Gustaf Enquist eftersom blev de ensam från sin modern Cajsa Greta Hansdotter? Cajsa Greta blev änka och for till Orkesta sen omgifte hon sig med Olof Mattsson Nordström föddes 1791-08-17 i Frösunda. De fick egna barn.  
Jag har försökt spåra pojkarna Enquist och kanske de egna familjen? Det hittade jag bara sista HFL 1826-1830 på gården Uthamra, nr 13 familjen Enquist sen vet jag inte vart tog i vägen familjen...  
 
Någon som kan hjälper mig att spåra familjen Enquist och pojkarna? Det skulle vore roligt att veta vad som har hänt med Anders Petter och Johan Gustaf Enquists växte upp och var bodde de när deras far Lars Petter Enquist gick bort 1831 och mamma Cajsa Greta flyttade till Orkesta och lämnade dem! Roligt om får veta att pojkarna fick egna familjer eftersom de var halvbröder till min gammelfarmors mormor. Jag har letat efter om pojkarna följde med till Orkesta men det finns ingen med HFL också och jag hade ingen aning om detta vad som har hänt med dem! Kanske jag har missat dem i register? Jag har letat flera ggr... förgäves...
 
Jag håller tummarna att det finns med de i register!  
Jag hoppas att någon av er släktforskarna som har annan utväg på kyrkböcker i Vallentuna eller hur ska jag letar fortsätter med två pojkarnas hfl?  
 
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom
 
Kommer denna bilden hfl 1826-1830 Vallentuna, Uthamra, 13: Familjen Enquist.
 
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/353268.jpg)