NULL Skriv ut sidan - Uppsala-Näs

Anbytarforum

Titel: Uppsala-Näs
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2012-01-08, 01:07
Hej jag fick ett meddelande i Blekinge län över Carlshamn att boktryckare Erik Gustav Johansson född 1826 19 sept var i från Uppsala -Näs och inte Växsjö, som jag hade läst i ett bibliotek just i Växsjö. Stämmer det verkligen? För jag läste att pappan hette Jan Eriksson, nåväl Jan hette han i förnamn. Jag måste få fråga. Är det att söder om dalälven så har man andra synonymer på namn.
 
Jag hade för mig att om man heter Johansson i efternamn så hette fadern Johan. Men heter man Jan eller Jon så borde efter namnet bli Jansson eller Jonsson? Nu heter fadern Jan i förnamn hur kommer det sig då att Erik Gustav Johansson heter just Johansson och inte Jansson?
 
Finner i Upplands näs gård att det finns en släkt Jansson som ägt gården i generationer men att arealen har minskat drastigt för exploanering i områderna. Är släkten Jansson då på något släkt med min Erik Gustav Johansson?  
 
Finner då att sonen Svante Johansson född 1849 son till Erik Gustav Johansson och hans hustru Carolina Schough , de får flera barn varav sonen Svante flyttar till Stockholm. Betyder det att han for till Stockholm eller blev det Uppsala?
 
Jo varför jag frågar så här är att när jag sökt på emigranter från Sverige till Amerika så stod det har flyttat till Chicago. Men inte fanns de i Chicago inte utan de for till Missouri eller Boston Mass istället. Så därav detta.
 
Ifall Erik Gustav Johansson kom från Uppsala näs så kanske sonen Svante flyttade till pappans födelseort?  För är det så så vore det trevligt denna helg att besöka dennes födelse ort för att se var fick denna man sina kunskaper ifrån. De flesta man sökt efter har varit verksamma som bönder med traditionen som arv i bagaget. Men boktryckare det blev man väl först efter studier och år av arbete i denna bransch.  
 
 
Så frågan av alla frågor kom han från detta samhälle och vad hette gården och dennes föräldrar? Ang släkten Jansson så spånar jag bara om han kommer från samma gård. mvh Johan