NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009
Skrivet av: Maria Zingaropoli skrivet 2009-01-19, 16:41
Hej  
Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få, jag har i många år försökt reda ut hennes födelseort.
Svar på frågan, nej! Jag har inga bevis på det. Hon var min svärmors mormor och hennes mamma var EvaTham enligt släktingar. Hon, enligt släkten, levde sina första år på Ersta Diakonianstalt, Stockholm. Där finns hon inte som född.  
Maria blir fosterdotter till paret Magnet i Stockholm, 1873. Där hittar jag henne som inflyttad i Adolf Fredrik 1873 28 juni, i inflyttningslängden Friman Maria oäkta barn. I husförhörslängden står det att hon byter tillnamnet från Friman till Magnet och det står också att hon kommer närmast från Uppsala. Gustaf Magnét och hans hustru Beata Hammarskjöld blir fosterföräldrar. Beata är kusin till Eva Tham och hon är omskriven i brev som Eva skrev 1867och 68.Maria fick även ärva från Evas syskon och blev under hela sitt liv väl omhändertagen av släkten Tham, Kylenstjerna (tre av Evas syskon gifte sig K).
Evas mormor var född Friman!
Flyttningslängd från Uppsala domkyrka vid den aktuella tiden har jag ej hittat, men dock idag såg jag att det finns bilagor  SE/ULA/11632/H II, volym 1873. Skulle vara bra om man fick hjälp att titta där.
Maria