NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2008
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2008-01-05, 10:09
Hej,  
jag söker Erik (Andersson) Westrell (född 9 sept 1811 i Folkärna sn, Kopparbergs län) som enl Stockholms Jakob förs inflyttlängd 1852 (se gid 1625.96.23900) kom närmast från Uppsala den 2 nov 1852. Jag har emellertid inte lyckats finna honom Uppsalas utflyttlängd för samma år. Erik Westrell studerade vid Uppsala universitet, och var inskriven vid Västmanland-Dalas nation sedan ca 1843. Eventuellt bodde han i Uppsala även dessförinnan, eftersom han 1842 ska ha varit far till pojken Carl Erik (född 6 jan 1842 i Uppsala domkyrkoförsamling, se gid 2275.19.89700). Han ska emellertid inte ha varit sammanboende med modern Anna Maja Zachrisson (född 11 juli 1814 i Ljusnarsbergs sn, Örebro län).
 
Osäkert när Erik tog sig efternamnet Westrell, eventuellt kan det ha varit någon gång i början av 1850-talet, varför det inte är säkert att han stod som Erik Westrell i Uppsalas HFL.
 
Tacksam för all hjälp om var i Uppsala Erik Westrell bodde under dessa år. Eftersom jag inte lyckats hitta honom väcks funderingen om han som student inte var införd i stadens HFL, men det torde han ju ha varit. Var bodde studenterna vid denna tid? I nationshuset, eller någonstans i staden?
 
Vänliga hälsningar,
Lisa Qviberg