NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-21
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-11-09, 01:41
Tack för den utförliga förklaringen; nu förstår jag bättre vilka uppgifter du har och vilka du söker. Du nämner flera socknar som jag har anknytning till (Järlåsa, Ramsta, Dalby), så jag har kanske möjlighet att hjälpa till, även om jag inte känner igen de personer du söker. Jag håller med om att Uppsala är en knepig församling att jobba med, men jag har skaffat mig viss erfarenhet av det sena 1800-talets och tidiga 1900-talets böcker i Uppsala.
 
Utöver de handlingar som Stadsarkivet eventuellt kan ha om Gillbergska barnhemmet, så finner jag det sannolikt att de barn som bodde där också var skrivna i församlingen. Jag kan undersöka vad som står i församlingsböckerna, men det underlättar om jag har ett visst årtal eller en viss person att utgå från.
 
Det är fortfarande oklart vilka av dina uppgifter om Edla Christina Andersson som är riktiga, men nu förstår jag att vi kan utgå från hennes födelse i Holms sn 1847. Du skrev att hon blev fabriksarbeterska i Stockholm 1862 (hon skulle då ha varit 15 år). Flyttade hon direkt från hemmet i Dalby till Stockholm 1862, och har du stämt av detta med flyttningsböckerna för de båda församlingarna?