NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-21
Skrivet av: Arne Forsman skrivet 2003-11-08, 20:56
Hej Anders och Solveig med flera!
Och tack Solveig för adresserna!
Anders!  
Jag intresserade mej tidigt för Johanna Wahlbergs öde. Det är i henne som mina anor och Edla Christina Anderssons går ihop.  
Johanna Wahlberg, f  1818 i Ramsta (C) och död 1881 i Uppsala (C), var min morfars mor och Edla Christina Anderssons mor.
 
Jag har hört många historier om Johanna Wahlberg och hennes barn av äldre, nu döda släktingar och försöker nu så gott jag kan kolla en del.
Jag har bott en del utomlands och kommit ifrån många släktingar.
 
Fast jag bor nu i Norrköping, har jag försökt följa henne och hennes familjs flyttningar i Uppland och besöka alla platser hon bodde på med sin familj.
 
Johanna föddes på Akademigården i Skälsta (finns kvar) i Ramsta. Hon var äldsta barn i familjen och vid faderns död fick hon överta gården. År 1834 gifte hon sej med Bondsonen Anders Olofsson, som då blev Akademibonde.
 Det är från den Anders namnet Andersson kommer.
Efter ett eller ett par missväxtår flyttade Johanna med sin man och barn 1841 till Järlåsa (C), där hennes man blev Rättare på Carinbo gård (den gamla gården är riven).
År 1846 flyttade hela familjen först till Ölsta i Holm (C),där mannen blev Statardräng (jag tror jag hittat huset, nu originell sommarstuga) och sedan 1847 till Tuna i Dalby (C),där mannen också var Statardräng. Maken dog 1852 och Johanna och barnen blev inhysta på Ubby på Tuna ägor i Dalby (C) ca 1855 (har inte hunnit lokalisera platsen ännu) .  
År 1859 gifte Johanna Wahlberg om sej i Dalby k:a med statdrängen J E Söderlund från Hammarskog i Dalby (C). Mannen dog 1870 och 1885 flyttar Enkan Johanna Kristina Söderlund från Hammarskog i Dalby (C) till Uppsala, där hon dör 1888  av hjärnblödning, 69 år gammal.  
Vart hon flyttade i Uppsala har jag inte lyckats spåra opp. Uppsala är svårt för släktforskare (i varja fall om man bor i Östergötland).
Johanna hade 8 kända barn, varav 3 uppnådde vuxen ålder. Hon kanske hade ytterligare ett eller 2 barn med okänd fader.
Barnen hette ursrungligen Andersson i efternamn. Men några försökte av okänd anledning to sej namnet Örner. Ett par, bl.a. min morfar, tog sej senare namnet Berg. Men rotemannen i Birkastan i Stockholm godkände inte detta utan skrev Andersson i mantalslängden.
Min morfar övergick så småningom till att kalla sej  Johan Otto A:son Berg.
 
Anders, de ursprungliga uppgifterna om Edla Christina Andersson, mor och dotter, har jag lämnat i mitt tidigare inlägg. Men om det är något speciellt, du undrar svarar jag givetvis genast.
 
Med vänliga hälsninngar  Arne Forsman  i  Norrköping.