NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2002-02-08, 21:10
Eddie!
Fd silverknekten Ahlberg i Ununge blir alltmera intressant. Det märkliga är att min efterfrågade Anna Ahlberg som föddes i Ununge och troligen var dotter till Erik Jansson Frimodig, det är hennes son Erik  som gifte sig (i Västmanland) med Carolina Glaas som var dotterdotter till min silverknekt Anders Lindbom. Jag kan inte låta bli att tycka det är mer än ett sammanträffande. Den fd silveknekten Ahlberg i Ununge ska ju enligt din uppgift tillhöra generationen före Anna Ahlberg. Det är ju inte otroligt att den fd silverknekten i Ununge inspirerade Anna till sitt namn Ahlberg når hon kommit till Stockholm. Och den flicka som sonen Erik så småningom gifte sig med hade en morfar som varit silverknekt. Om inte annat så bör de bägge ha känt till något om sina föräldrar bakgrund, och det kan ha varit en gemensam faktor. Carolina (f 1794) växte upp i en borgarfamilj i Västerås (fadern handelsman), och hennes morfar var silverknekten Lindbom. Och Erik Brantingson(f 1785) var son till Anna Ahlberg och kronolänsmannen Johan Branting, sjäv rådmanson från Torshälla.  Det låter som mer än en slump med dessa två silverknektar. Kanske kände familjerna varandra sedan tidigare på något vis.  
En fundering för tankeutbyte...   / Kurt