NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2002-02-08, 00:03
Eddie! Anna Ersdotter verkar ju i så fall mycket intressant. Att hennes far bar namnet Frimodig och att han var båtsman betyder ju att namnet inte så ärftligt. Det kan också tänkas stöda en dotters id? om att ta sig ett efternamn i Stockholm. Namnet Ersdotter är intressant, eftersom min Anna Ahlberg och hennes man har namnet Erik på ett av sina barn. De hade elva barn, och Erik var nr fyra efter två äldre bröder och en äldre syster. Namnet Ahlberg kan ju ha föresvävat Anna från hembygden, när hon skulle välja ett namn. Det var redan påhittat, kanske av en person som bott i Stockholm. Man måste ju spekulera lite för att hitta trådar.
 
Sedan är jag dessutom intresserad av den där silverknekten som sådan. Jag har nämligen en av mina större knäckfrågor kring en annan silverknekt, så det vore intressant att veta mer om denne. Såvitt jag förstår var en silverknekt rätt ovanlig, kanske bara förekommande vid hovet.  Jag har på en mängd olika sätt sökt uppgifter om min silverknekt, som hette Anders Lindbom och dog i Stockholm 1772. Inte för att alla silverknektar har släktskap, men jag vill lyfta på alla stenar...
 
En tanke som jag haft när det gäller Anders Lindbom och Roslagen för övrigt är att undersöka djupare om min Anders Lindbom möjligen trots allt kunde ha någon släktskap med den officer Lindbom som bodde på Sundsta väster om Norrtälje. Men det är en helt annan fråga. Den bör ju inte ligga under Ununge. Men har du som Roslagsexpert någon id? på det området så är jag nyfiken.
Hälsningar! Kurt