NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-26
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2002-02-06, 00:20
Jungfru Anna Ahlberg uppges vara född i Ununge 1754, när hon gifte sig 1779 i Svedvi i Västmanland med Johan Branting. Anna Ahlberg kom närmast från Stockholm. Den präst som i Stockholm utfärdat flyttningsbetyget tjänstgjorde där i Skeppsholms församling, men hade tidigare tjänstgjort i Ununges grannsocken Edsbro, pastoratets huvudförsamling, till vilken Ununge var annexförsamling. Det finns dock ingen Anna Ahlberg född i Ununge. Jag har en teori om att Anna Ahlberg tagit sig namnet Ahlberg när hon flyttat till Stockholm. I städerna tog sig ju många familjenamn. I så fall bör hon vara född på en gård eller i en by som börjar på Al-. Det finns faktiskt en by Alby i Ununge, där det mycket riktigt föddes en flicka Anna (Andersdotter) den 25 jan 1754. Jag har dock inte kollat upp denna flickas vidare öden, för att förvissa mig om att min förmodan stämmer. Har någon som forskar i Ununge möjligen reda på om Anna Andersdotter från Alby i Ununge flyttade till Stockholm? Jag har inte lyckats lokalisera hennes boende i Stockholm. Vid vigseln i Svedvi var hon ju 25 år, så hon bör ha bott några år i Stockholm.