NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-23
Skrivet av: Per Schröder skrivet 1999-11-23, 01:32
Hej Eddie!
Olof Andersson Falck föddes 1714 på Sandika i Edebo. Detta Sandika har vi lokaliserat och det låg precis vid det ställe där man nu bygger en golfbana nära Hallstavik. Hans föräldrar var Anders Olsson Falck och hans kiäraste (som det står i Edebos dödsbok) Christina Paljardelle. Denne Anders Falcks gravsten ligger i koret i Edebo kyrka med inskriptionen:
Här hwila
corporalen
wid kongl maitz lifregemente til häst
Anders Falck
 född 1689
 död  1762
 med dess kära maka
Christina Pallyardelle
 född 1688
 död  1762
af sönerna
O P I
1762
Edbo
Många har faktiskt trott att han begravdes med sin häst! Därför har graven länge kallats hästgraven.  
O P I betyder Olof, Petrus (=Per Falckensson, vars dotter Christina Maria Johanna gifte sig Silfversvan) och Johan (komminister i Norrsunda). Brodern Anders hade redan flyttat till Finland och avlidit 7/11 1753 i Ekenäs. De hade också systrarna Maria Kristina gift med Olof Sandmark i Harg; Anna Margareta g Hans Lundström från Norra Ortala samt Märta Juliana g Christian Richter samt minst ett syskon (Leonard) som avled vid späd ålder. Anders Olsson föddes 7/1 1689 i Edebo och hans föräldrar var Corporalen Oluff Falck (död 1712 i Sandika) och Maria Andersdotter Weger från Stockholm.  
En del av ovanstående finns att läsa i en släktbok som heter just Corporalen Oluff Falck i Sandika och hans ättlingar av Magnus Falk, Landskrona. (utgiven 1971). (Jag själv finns med där i tabell 24). Denna bok finns bl a på GF i Stockholm och hos författarens son, Örn Falk (!). Han har lovat mig att skicka några ex när han har byggt om sitt hus färdigt (allt är nerpackat i kartonger). Annars kan jag kopiera några sidor ur boken och skicka till dig. Om du kan hjälpa mig med några delar ur boken som inte är lösta vore det jätteroligt. Bl a hade Anders (f 1689) en  syster, Kerstin, som gifte sig med Gustaf Wijkström i Skiärsta, Edebo och fick minst 5 barn, som jag inte vet något om mer än deras namn. Maja f 1710, Gustaf f 1713, Matts f 1715, Stina f 1728 och Erich f 1734.  
Dessutom har Magnus F inte kunnat följa Olof Magnus f 6/3 1747 och som levde 1770 (vid faderns bou). Förresten var Anna Maria Hammarstrand född 26/6 1714 på Helgenäs i Ed i Tjust som finns att läsa i Einar Hammarstrands släktbok Hammarstrand från Loftahammar.
Mvh
Per