NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-07
Skrivet av: Torunn C. Ludvigsen skrivet 2005-06-02, 22:07
Til Mikael Karlsson.
 
Høsten 2003 ( altså Lenge siden) hadde vi en diskusjon ang. Bryngel Andersson Skants/Flink.. og jeg har egentlig ikke kommet lengre på han. Det kan se ut for at jeg har dumpet borti gale fødselsdatoer.. 
 
Følgende informasjon fikk jeg fra deg den 4. august:
 
Bryngel Andersson Flink f 1783 i Ed 
Gunnela Persdotter f 1778 i Töftedal. 
De flyttar till Naverstad socken 1808-01-04 
Enl. Inflyttattester i Naverstad HII:3 
 
De bosätter sig på Norra Näset (antar det är under Skarmmestad) 
 
De vigs 1808-03-27 i Naverstad, de anges vara ifrån Skrammestad 
 
1810-02-25 får de sonen Anders (död enl hf i Svarteborg 1821) 
 
I Hf från Naverstad 1811-1812 står inte Bryngel Flink med men på hustrun står någon notering om rymd och Skåneröd (Kanske kan någon med microkort se på detta jag har genline ingen bra kopia av detta hf där) 
 
(Enl släktdatas register över födda nämns 
1810-12-06 föds Maria i Rör far Förrymde soldaten Flink mor Anna Olsdotter Barnet oäkta) 
 
I Hf över Hällan under Skåneröd i Svarteborg 
Skrivs på maken att från N.D 18 Juni 1812 
som jag inte kan tolka annat än inflyttad från Naverstad... 
 
(Men nu återförenad med hustrun och han anges för första gången som jag sett med namnet Skantz.) 
 
(Man får väll gissa att han inte var poppis hos frun när han vart Flink på andra håll än som soldat att det var bäst o Rymma ;-) ) 
 
Ps givetvis skall du även kolla mitt mot orginalkällorna .. 
 
.. 
 
Jeg har forsøkt å søke Bryngel på det fødselsåret i Ed. Men der finnes ingen Bryngel. En mulig Bryngel finnes født 1787 i Ed.
 
Dessuten har jeg forhørt meg ved Krigsarkivet, og der har de ikke kunnet finne noen soldat ved navn Bryngel Flink. 
 
Jeg har sendt de en epost med en purring, men de finner altså ikke Bryngel Flink.
 
Nå har jeg lagt inn flere föfrågningar under ulike socken ang. Bryngel og Gunnela, som kanskje fører fram. 
 
Men kanskje du kunne gi meg noen tips, dersom du fortsatt leser her?
 
Hjertlig takknemlig for all hjelp, naturligvis.
 
TC