NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2012
Skrivet av: Margareta Sollenberg skrivet 2012-04-01, 14:24
Hej,
Har du sökt i den finska kyrkboksdatabasen Hiski (hiski.genealogia.fi/hiski)? Alla sökningar går att göra på svenska och det krävs inget abonnemang. Från startsidan väljer man socken och sedan går man bara vidare.
 
Jag gjorde en snabbsökning och hittade en Abraham född 13/7 1762 (döpt 14/7) i Ekenäs. Han är son till glasmästare Abraham Strandström och Justina Foeder. Söker man på döpta i Ekenäs och fadersnamnet Abraham Strandström kommer det också tre syskon förutom Abraham och där framgår det att mamman heter Maria Justina Foeder, ett namn som sonen då kunnat ge sin dotter. I Pernå/Pernaja finns sedan en Trossdräng vid Lifregementet till häst Abraham Strandström som får en dotter Maja Gustava 30/8 1788, döpt 31/8 tillsammans med sin fru Maja Johansdotter. Pernå ligger precis bredvid Lovisa.
 
Jag skulle kolla vidare i Hiski om jag var du och kolla upp de här personerna för det är mycket som stämmer även om inte allt gör det. Mycket verkar ha blivit fel i kyrkböcker både i Sverige och Finland. Hjelte är ett soldatnamn så det skulle inte vara konstigt om han bytt ut sitt Strandström. Har du SVAR-abonnemang kan du kan också kolla upp honom i militära register för aktuellt regemente och se om uppgifterna där stämmer med det du vet om honom från Torstuna.
 
Mvh,
Margareta Sollenberg