NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-07
Skrivet av: Ingar Karlsen skrivet 2005-03-14, 16:37
Hei!
 
For noen år siden så hadde jeg forespørselen som står nederst på disse sidene.
 
Jeg har nå fått tak i noen nye opplysninger om syskon. Hun skal ha en syster som heter Stina og en som heter Fredrikka. Etternavnet er også blitt skrevet som Olausd. og Olavesd.
 
Håper noen kan hjelpe meg videre med dette nå.
PS!
Det er vel ikke helt sikkert at det er i Svarteborg de er født. Finnes det noe register over født i Svarteborg som starter tidlig på 1800-tallet ?
 
Mvh
Ingar Karlsen
 
Jeg leter etter opplysninger om Marie Elise Olsdotter som skal være født i Svarteborg i 1819. 
Hva er riktig fødselsdato, foreldre, barn og eventuelle søsken. Jeg tror hun fikk en datter i Norge som het Karoline Emelie Martinsdatter. 
 
Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger. 
 
Ingar Karlsen 
 
 
Av Lennart Snabb - söndag den 04 mars 2001 kl. 21.58:  [Ändra]   
 
Det finns bara ett enda barn som är fött i Svarteborg som heter Elise och det är en helt annan person.Den enda som kommer i närheten är Maja Lisa Olsdotter född 11/1 1819 på Lilla Aspång i Svarteborg, men det verkar inte troligt att det är denna. Försök att få fram närmare uppgifter om syskon eller liknande. 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Ingar Karlsen - söndag den 11 mars 2001 kl. 00.51:  [Ändra]   
 
Lennart, jeg har dessverre ikke fler bekreftede opplysninger om denne personen. 
Men jeg har sett opplysninger på Familysearch.org om en Maja Lisa Olausson født 11 jan 1819 på Lilla Aspång i Svarteborg. Hun skal ha giftet seg med Martin Mathisen i Halden 31 okt 1852. 
Dette er registert inn av et amerikansk par med den feilkilden dette blir når det gjelder skandinaviske navn. (Olausson = Olsdotter ?) 
 
I norske Digitalarkivet sin telling fra 1865 finner jeg en Martin Mathisen f. 1829 gift med Marie Elise Olsdatter f. 1819 i Sverige. 
 
Så det er mulig at det er samme person og at det har blitt litt forviklinger med navnet når hun flyttet over til Norge, eventuelt at det er registrert inn feil på data. Maja = Marie og 
Lisa = Elise.