NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-18
Skrivet av: Marie Wallin skrivet 2003-09-28, 14:41
Emmigranten Jan(Johan)Eric Wallin f.27 sept.1833 i Dorsilla Tillinge har jag tappat bort trots en hel del sökande på nätet i olika am.arkiv samt efterlysningar i sv.och am. Rötter.Finns det någon annan som också letar efter honom eller ändå har uppgifter att lämna?
Jan Eric,som är min farfars farfars bror,reste d.9 april 1869 från Göteborg med SS Victoria till New Castle f.v.b.till New York(EIX:1-2).Jan Eric reste ensam,hans hustru reste senare samma  år.Vid tidpunkten för avresan bodde de tillfälligt hos hennes föräldrar i Kråksjökärr,Amne Härad,Skaraborg(A1:12).
Enligt bouppteckningen(25 jan.1875) efter hans mamma,Stina Lisa Jansdotter Wall som avled i Ullbro d.16 jan.1875(SCB)så borarbetskarlen Johan Eric Wallin i Nevork(svenska för New York eller möjligen Newark,New Jersey eller Ohio?)Adressen står inte på bouppteckningen men, kanske på något annat ställe som jag inte har hittat.
Tacksam för all information
Vänliga hälsningar
Marie Wallin
P.S.Delar gärna med mig av de uppgifter som jag har om andra Wallinare som levde i Tillinge under 1800-talet.D.S.