NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-09
Skrivet av: Kurt Karlsson skrivet 1999-04-28, 12:44
Hej Anna, Carl-Evert, Anne-Marie m fl!
Jag heter Kurt Karlsson född 1934 i Stavby där jag också växte upp fram till ca 1949. På min fars sida återfinns mina anor i Stavby från ca 1850 och då i huvudsakligen i området Stumbol, Sandbol och i någon mån Bolsby, alla inom någon eller några kilometers avstånd från mitt barndomshem. Sandbol var redan i min barndom på 40-talet rivet och endast en jordkällare återstod då. Ägorna var säkert sammanlagda med närbelägna Källgården som sedermera införlivades med Husby.
Min farmor, Greta Stina Jonsdotter, född 1851 i grannsocken Morkarla, var 1876-78 piga hos f d dragonen Anders Thor i Sandbol.
Senast 1882 verkar Sandbol ha upphört som självständigt jordbruk då som brukare står uppgiven L E Andersson i Källgården. Från 1882 - 86 bor min farfar, Per Gustaf Pettersson, född 1857 i Stavby, med familj i Sandbol där han dels är angiven som statare och senare som stalldräng. Bolsby har också någon anknytning till min far, Karl Gustav Pettersson född 1881, men riktigt hur vet jag ej ännu.
Upplysningar om denna del av Stavby för tiden 1850 till 1950 mottages tacksamt på mail kk@home.se.