NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29
Skrivet av: Ingeborg Palmén skrivet 2006-06-19, 23:53
Tack Inger Rudberg ! Tack för tipset. Det herdaminne för Göteborgs stift jag haft tillgång till (nu har jag förstås inte antecknat vems och när utgivet) har förstås Olof Kloth upptagen under Skee, men inte något om hans tidigare öden före han blev pedagog i Strömstad. Om honom sägs att han studerat i Uppsala 1738, men jag har inte hittat honom som student utan endast som preceptor och alltså färdig mag. i Uppsala. Hans senare öden och skandaler finns utredda. Han gifte sig med dottern till kh:n i Kville (grannförsamling ?) Men varifrån han själv kom, var han var född och vilka hans föräldrar var framkommer inte.
Tyvärr har jag inte i Finland tillgång till alla möjliga och omöjliga matriklar för att jaga honom. Men eftersom jag inte hittat honom i Uppsalas matrikel som student antar jag att han studerat i Lund, för Köpenhamn var väl knappast politiskt korrekt under första delen av 1700-talet.
Men om någon stöter på Olof Kloths födelsesocken och föräldrar vore jag glad för alla upplysningar.
mvh från ett sommarvarmt Helsingfors
Ingeborg Palmén