NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-29
Skrivet av: Allan Hansson skrivet 2005-11-19, 15:33
Dag Magne, familjen Norberg är svårforskad! Den enda positiva nyhet jag har är att jag hittat skräddaren Niklas Norberg i husförhörslängden 1812-1814, i tredje roten, hus 30. Han bodde ensam, och där finns också en hänvisning till en annan adress, som jag inte kan läsa. Jag hittar honom inte någon annan stans i denna längd, som dels är svårläst, och dessutom saknar de två första rotarna, så det kan ha varit där han hamnat. Men därigenom missar vi dessvärre noteringen när han gift sig. Men han var i varje fall inte gift 1812, och borde ha gift sig senast i början av 1814.
 
Jag har också kollat dopnotiserna för de fyra äldsta barnen. Faddrar för barnen brukar vara någon nära släkting, om de bor på nära håll. Men barnens faddrar är uteslutande hantverkare från Strömstad och deras hustrur och döttrar. Det förefaller inte som att det fanns någon släkting någorlunda nära.
 
Inte heller har jag hittat någon flyttsedel för Johanna Christina Hammar. 1814 finns bara en flyttsedel bevarad i Strömstad, så Johannas har nog försvunnit.
 
Eftersom barnen var underåriga när skräddare Norberg dog, borde någon av Norberg bröder eller någon annan släkting ha varit närvarande vid bouppteckningen. Men någon bouppteckning för Nikolaus Norberg finns inte nämnd i bouppteckningsregistret för Strömstad (och inte för Johanna heller).
 
Det finns en möjlighet till, nämligen att se vem som blev förmyndare till barnen. I rådhusrättens protokoll borde finnas ett förmyndarprotokoll, som ger besked. Du måste nog höra med Landsarkivet i Göteborg om de kan ta fram uppgiften. Men om det inte fanns någon nära släkting på nära håll, så blev det nog någon från Strömstad som fick uppdraget.
 
När det gäller Johannas namn, så är det väl inte säkert att hon ville dölja något. Namnskiftet från Hammar till Norberg till Nordquist till Nordberg kanske bara är ett symptom på osäkerheten när det gäller hustruns namn. Tidigare behöll ju kvinnan sitt namn när hon gifte sig, men det började ändras i städerna vid denna tid. (Bönderna behöll det gamla skicket minst ett halvsekel till.) I hfl 1832-1840  står följande: Skräddare Enkan Johanna Norberg, född Nordquist, 1787.  
 
När det gäller Norbergs namn, så tror jag att han bara hette Niklas/Nikolaus. M i M. N. Norberg betyder nog Mästare, dvs han var skräddarmästare.
 
Vad kan man göra mer?  
 
Beslutet att bevilja burskap till Norberg kanske innehåller uppgifter om varifrån han kom. Det borde finnas ett protokoll i något arkiv. Kanske Landsarkivet i Göteborg kan ge upplysning.
 
Det kanske kan löna sig att undersöka om de gifte sig i Fredrikstad eller Fredrikshald.
 
Längre sträcker sig inte min fantasi.  
 
Men så småningom brukar även de hårdaste nötter gå att knäcka!