NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-10
Skrivet av: Yngve Andersson skrivet 2000-12-03, 21:44
Min morfars morfars farmor är Malena Mattsdotter. Hon är dotter till Matts (Jansson) Östman född 8/8 1735 i Söderbyn på Singö, gift med Anna Matsdotter född 7/4 1734 i Veddö. Malena är född i Backbyn. Fadern arbetade vid Kalk- och tegelbruket i Backbyn. Enligt HFL 1787-94 var han rättare. 1788 flyttar han till Boda.  Malenas farfar hette Jan Matsson Östman (död 25/10 1775). Han gifte sig med en bonddotter i Söderbyn på Singö, Malin Olofsdotter född 14/5 1712 död 1775.
 
Olofs och Malenas 1/4 dels hemman delades mellan sönerna Eric född 1784 och Mats född 1789. Mats blir kvar på det gamla hemmanet i den gamla byn Westerboda. Men Eric Olssons son bor i  Mossen i norra Boda redan före laga skiftet, som genomfördes 1865-70. Genom laga skiftet får han alla sina ägor samlade i norra Boda. Olof Erssons anfäder fadern  Erik Olsson, farfadern Olof Mattson, farfarsfar Matts Mattsson, farfarsfarfar Matts Ersson, farfarsfarfarsfar Erik Olsson och farfarsfarfarsfarfar Olof Andersson har jag kunnat spåra bakåt i tiden.  
 
Alla uppgifter om Olof Erssons hustru som jag lämnat här har jag fått av Ingegerd Holmström, som genomfört en omfattande släktforskning på Singö.  
 
Jag är lite nyfiken på hur våra anor korsar varandra och om du har uppgifter om min släkt.