NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 januari, 2010
Skrivet av: Susanne Åkerfeldt skrivet 2007-01-19, 09:28
Stort tack för snabbt svar, Rolf! Men mysteriet med Marias ålder kvarstår ..... Låt oss försöka bena lite. Det låter rimligt att kvinnan i Rös db ovan är Maria Jeansdotter Michot. Detta grundar jag på att hennes dotter Sara Noaksdotter var gift med profossen Arvid Hansson, Hersby torp i Rö (Bjärrenholt, SVÄ vallondisk. 2000-08-11 med vidare personuppgifter). Med en nutida svensks ögon ser siffran i dödboken onekligen ut som en 9:a - kan det dock i 1700-talsskrift vara t.ex. en 7:a? Jag bara försöker hitta möjligheter. En anledning att jag undrar är att Arvid Hansson i dödboken (Bjärrenholt enl ovan) Rö skulle ha avlidit 1740-10-19 i Näs, Rö i en ålder av 92 ½ år, vilket gör honom född 1648 till skillnad från sin hustru, som var född 1684. Inte orimligt, men lite märkligt ..... Finns hf-längd tillgänglig för Rö för den aktuella tiden? Jag blir nyfiken, och givetvis tacksam om någon vill kolla också det. I annat fall får jag beställa SVAR kort eller vänta tills sommarens besök på LA i Uppsala (jag bor i Kalmar). /Susanne