NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2011-07-24, 14:30
Hej Hans!
 
Jag håller fullkomligt med dig att torpet Svedjeland på Östersänsjö ägor mycket väl kan vara rätt födelseplats. Men innan jag har sett någon samtida källa som uttryckligen säger att så är fallet, föredrar jag att hålla frågan öppen. Din teori att det inte fanns någon tillgänglig präst är annars minst lika rimlig som mina förslag på förklaringar till att dopet skedde i Rådmansö och inte i Frötuna.
 
Kyrkoherden Gustaf Sjöström, vars signatur GSm finns vid de flesta dopnotiserna i Frötuna under den aktuella perioden, hade tillträtt sin tjänst 1873. En sak som kan tala för din teori är att det faktiskt inte finns några dop registrerade i Frötuna på en hel månad mellan 13 oktober och 12 november 1875 - utom ett nöddop utfört av torparhustrun Brita Kristina Ersdotter på Bryggårdens ägor. I övrigt finns bara två attester om dop i Norrtälje resp Rådmansö. Om Gustaf Sjöström var sjuk eller av någon annan anledning oförmögen att utöva sina plikter under denna period, skulle det alltså också kunna vara en förklaring till den långa tiden mellan Fritz Eriks födelse och dop.
 
Hälsningar
Hans Olof