NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2012
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2011-07-24, 12:27
Marita och Hans!
 
Både födelse och dop finns registrerade i såväl Frötuna som Rådmansö. På båda ställena finns noterat att en attest skickats från Rådmansö till föräldrarnas hemförsamling Frötuna 1875-11-08, men det framgår inte om den gäller både födelsen och dopet eller bara dopet.  
 
Avståndet från Östersänsjö till Rådmansö kyrka är fågelvägen inte så värst mycket kortare än till Frötuna kyrka. Om det på grund av väderleken eller andra förhållanden i slutet av oktober 1875 var lättare att ta sig till Rådmansö än till Frötuna för dopet, kan jag inte bedöma. Det man kan fundera över är den förhållandevis långa tid som gick mellan födelse och dop - 10 dagar.  
 
Jag vet inte vad det var för en båt som Erik August Westerlund var skeppare på, men jag skulle kunna tänka mig att dröjsmålet med dopet kan ha berott på att han var till sjöss då barnet föddes. Frågan var i så fall vad som var viktigast - faderns närvaro vid dopet eller ett så snabbt dop som möjligt? En kompromiss kunde ju vara att dopet ägde rum i den församling på rimligt avstånd som fadern snabbast kunde ta sig till.
 
Det finns ju också andra möjligheter - att Christina Kathrina i Erik Augusts frånvaro flyttade till släktingar i Rådmansö när nedkomsten närmade sig, eller att hon och hennes tidigare barn faktiskt var med ombord på Erik Augusts båt och att själva födelsen ägde rum till sjöss eller i en längre bort belägen hamn.  
 
Det definitiva svaret på var Fritz Erik var född framgår förhoppningsvis av den attest som utfärdades i Rådmansö församling - om den har blivit bevarad.