NULL Skriv ut sidan - Roslags-Bro

Anbytarforum

Titel: Roslags-Bro
Skrivet av: Peter Sohtell skrivet 2015-10-01, 23:02
Hej Björn
 
Jag tror att du är rätt Karin på spåren dvs att det är Karin från Ekeby som gifter sig med Olof Ragnvaldsson.  I husförhören kan man följa familjens och Karins väg enligt flytt-noteringarna. Du kanske redan har lyckats med detta, men jag vet att det brukar vara svårt att tolka de handskrivna bynamnen om man inte är bekant med trakten.  
 
Familjen flyttar från Ekeby till grannbyn Ösby redan 1769.  I Roslags-Bro AI:6 kan man sedan följa Karin hela vägen mot en egen familj. Karin anges genomgående med födelseår 1763. I Ösby (AI:6 sid 321) finns Karin noterad tillsammans med sin mor och några syskon. 1785 flyttar de till Övernäs (sid 201). Karin flyttar sedan till Södersund samma år (sid 69) och därifrån till Prästgården 1786 (sid 334). På denna sida i husförhöret kan man också hitta Olof Ragnvaldsson noterad som dräng två rader ovanför Karin. Jag hittar ingen notering på denna sida om att de gifter sig, men det står att Karin flyttar till Hof. Med detta avses helt säkert Erikshof, som ligger på Prästgårdens ägor. Som väntat finns Karin sedan i Erikskhov (AI:6 sid 337), nu noterad som hustru till Olof Ragnvaldsson.  
 
Hälsn. Peter
 
(Meddelandet ändrat av Sohtep 2015-10-01 23:08)