NULL Skriv ut sidan - Roslags-Bro

Anbytarforum

Titel: Roslags-Bro
Skrivet av: Erik Karlström skrivet 2014-10-06, 21:38
Förstår inte alla olika socknarna som är inblandade här.
 
Eftersom dödsnotisen är införd i Kårsta sockens dödbok, så är det Gillberga by i denna socken som menas.
Enligt uppgifter och karta på Lantmäteriets historiska kartor; består Gillberga by i Kårsta socken av tre stycken hemman.
En av dessa var ett Danvikens hospitalshemman, vilket också nämns i dödsnotisen.
 
För vidare forskning se på NAD under arkivbildaren: Stiftelsen Danviks hospital.
Förslagsvis serien H1: Landboräkenskaper och G2b: Specialräkenskaper.
Eftersom jag inte haft anledning att forska om landbönder på Danvikshospitalshemman hittills, så kan jag inte närmare
veta vilka av underrubrikerna som är innehållsrikast, men skulle först prova dessa.
Gör gärna en förhandsbeställning eftersom arkivet befinns i filial, och skickas till Stockholms Stadsarkiv en viss dag i
veckan. Det var så sist jag forskade i denna arkivbildaren, fast fick på den tiden cykla till Värtahamnen.
 
Enligt uppgiften i Kårsta sockens dödbok namnges fadern boendes i Frötuna socken och Nåttsta by.
Nåttsta heter Nodsta i nutida kartor, och ligger bredvid E18 vid infarten till Norrtälje.
 
Det är skralt med mantalslängder före år 1694 för Stockholms län.
I mantalslängden år 1680 för Nodsta by fanns 10 stycken bönder, varav en hette Erich Larsson.
I Nodsta fanns både frälse som skattebönder. Är turen framme och Erich Larssons hemman var skatte, hittas säkert vidare
uppgifter i domböckerna.
 
Läsning av domböcker och annat arkivmaterial behövs alltid förutom kyrkböckerna för att säkerställa sina anfäder, och tiden före
socknarnas C:1 i synnerhet.