NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12
Skrivet av: Kerstin Jonmyren skrivet 2000-03-21, 21:59
Hej!
Jag har så länge försökt följa några syskon till min anmoder Maria Pehrsdotter som var född i LOHÄRAD. Jag ville se vad det blev av dessa syskon. De flyttar dock runt till olika tjänster som pigor (och dräng) och så försvinner de när de förr eller senare har missats i en in-eller utflyttningslängd, eller har blivit felförda.  
Jag vet att en del av er Roslagen-forskare har databehandlat hela dödböcker. Där är min fråga om någon med socknarna kring Lohärad - t ex ESTUNA, SKEDERID, HUSBY-LYHUNDRA, MALSTA, SÖDERBY-KARL, ROSLAGS-BRO, inmatade, skulle vilja ta sig tid att kolla på dessa namn. Dött måste de ha gjort någonstans, och ganska troligt i närheten av födelsesocknen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Margareta Pehrsdotter, född 22.7. 1779 i Lohärad. Änka, noterad flyttad till Estuna 1821   tillsammans med uä dottern Christina, född 20.4. 1817.
Anna Pehrsdotter, född 24.12 1788 i Lohärad. Noterad flyttad tillbaka till Lohärad 1818.
 
Brita Pehrsdotter, född 6.7. 1798. Noterad flyttad tillbaka till Lohärad 1814.
 
Erik Pehrsson, född 3.2 1783. Möjligen en tid båtsman Mild, Hållsta i Lohärad. Försvinner 1806, påstås flyttad till Husby-Lyhundra.
 
Dessutom
Stina Johansdotter, född 1746, okänt var, båtsmansänka Ifring, tidigare gift på Åland. Henne har jag letat alldeles otroligt efter. Hon hade två döttrar som båda bodde i ROSLAGS-BRO i början av 1800-talet.
   
Hälsningar
Kerstin Jonmyren