NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 maj, 2009
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-01-03, 17:59
Hej Ros-Marie, jag kan bara ge dig forskningtips, kan tyvärr inte själv hjälpa dig. I avvaktan på att kanske någon annan kan slå upp det kan jag tipsa om var du hittar uppgifterna om du själv vill söka (frågor om samma personer även ställda här:  
* Anbytarforum: Landskap: Uppland: Efterlysningar: Föräldrar till Nanna Maria f. Jansson 1907 i Rasbokils socken? (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/65155.html?1104771679)
 
* Anbytarforum: Landskap: Uppland: Efterlysningar: Olov (eller Olof) Johansson f 1891-01-24, xfru: Nanna f. 1907-09-17 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=34004)
 
Kyrkböckerna för Rasbokil har lämnats in till Landsarkivet i Uppsala (så de kan svara på frågor åt dig också) men finns att låna hem på mikrokort (lånas via www.svar.ra.se eller på ditt lokala bibliotek).
 
Det du först behöver är födelseboken på mikrokort (eller de s.k. SCB-utdragen från födelseboken på mikrokort men eftersom originalboken går att låna hem på mikrokort är det bättre att ta den än avskrifterna), därefter behöver du församlingsboken för Rasbokil som täcker perioden 1907 för att se uppgifterna om henne och hennes föräldrar och ev syskon där.
 
Från födelseboken får du (förutom föräldrarnas namn och ev även födelsedatum) uppgift om var i församlingen familjen bor och på vilket uppslag i församlingsboken du ska leta.
 
För att hitta vilka böcker som behövs använder jag själv helst Nationella arkivdatabasen (www.nad.ra.se) där du (efter valmöjligheten Sök i NAD/Beställ mikrokort och därefter sökord Rasbokil) får veta att församlingsboken (AII:a) för 1905-1922 är den du behöver låna (det mikrokortnummer du behöver till låneblanketten på biblioteket är Svarnummer A30765) och födelseboken C:6 som täcker perionden 1895-1934 (och alltså just släppts för 70-årssekretessgränsen) Svarnummer A30778.
 
Lycka till,
hälsningar,
Eva