NULL Skriv ut sidan - Rasbo

Anbytarforum

Titel: Rasbo
Skrivet av: Marianne Högnefors skrivet 2012-07-04, 00:34
Hemligstämplat
 
Min morfar kan ha varit son till en desertör från Tyskland.
 
Jag pratade i dag med min mor,vars tyska far försvann hastigt med hela sin familj en dag runt 1925-26.(Se Postat söndagen 25 mars 2012 - 16:28)
Den tyska fadern befann sig troligtvis i Rasbo på någon gård där han jobbade och där min mormor och han träffades.Hans namn skall ha varit Johannes Swartz, stavning osäker(efternamnet Nacht har också nämnts tidigare som ev. alternativ)
 
Johannes fader var tydligen, enligt vad min mor hört, en högt uppsatt person i Tyskland (min mor minns att det sagts att de ev. kom från N?rnberg).Det spekuleras i huruvuda han kan ha deserterat till Sverige och tagit sin familj med sig och fått leva hemligt på en gård i Rasbo. Min mormor sa att de var flyktingar
Sedan har landsmän fått kännedom om detta och kommit för att hämta tillbaka dem till Tyskland.
 
Då min mor var 10-11 år,ca 1936-37, skall det ha annonserats ut i radion en efterlysning efter min mormor Linnéa Hurtig. Min mor berättade att Alla rusade fram till mig i skolan och berättade att min mamma blivit efterlyst i radion  
Märtha(min mamma) fick en känsla av att det var hennes far, Johannes(tysken) som efterlyst Linnéa, eftersom hon hade sagt något i stil med dags att höra av sig nu när hon fått reda på detta. Linnéa hade redan bildat familj och fått barn med en annan man och svarade aldrig på efterlysningen. Sedan hördes inget mera.
 
Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vem min morfar är? Jag tänker nästan hela tiden på detta, vet inte vart jag ska vända mig eller leta.
 
Jag har hittat några med efternamnet Swartz i Rasbo, men det stämmer inte in på denna familj, men kanske var de släktingar som redan bodde där sedan tidigare....
 
Finns det någon annan tråd som lämpar sig bättre än denna kanske?
 
Tacksam för ALLA svar!
 
Marianne