NULL Skriv ut sidan - Ramsta

Anbytarforum

Titel: Ramsta
Skrivet av: Petronella Norberg skrivet 2016-03-05, 22:26
Hej!
 
Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med släktforskare som forskat i släkten Bodin i Ramsta. Jag har hittat flera uppgifter i olika släktforskarforum på nätet som jag inte kan bekräfta, men det kan förstås finnas mängder av källor som jag inte hittat till ännu. Bland annat undrar jag följande:
 
1) Det påstås på flera ställen att Olof Mårtensson (död 1698 i Ramsta) hade en son, Erik Olofsson, som så småningom blev riksdagsman. Vet någon hur kopplingen mellan dessa kunnat göras? (Namnet Bodin kom senare, troligen från gården där släkten huserade, NederBODarna i Ramsta)
 
2) Zackris Larsson (död 1735 i Ramsta) gifte in sig i släkten Bodin. Någon har påstått att han föddes 1699 - var finns källan till denna uppgift?
 
3) Allmänt undrar jag om det finns domböcker för Ramsta från 1600-talet och framåt. Jag har AD, men där är domböckerna för Ramsta av betydligt senare datum.
 
Jag är tacksam för hjälp med ovanstående och tar gärna emot mer information om denna släkt om någon har mer att berätta. Bodinforskare - hör gärna av er!
 
Med vänlig hälsning,
Petronella