NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2007
Skrivet av: Arne Forsman skrivet 2003-12-08, 14:47
Carl Gustav Andersson Berg  f. 1839-08-15 i Skälsta i Ramsta (C) var min morfars bror. Jag söker info om hans öde och eventuella familj.  
 
Men kära släktforskare får man fråga så?
 
I alla fall vet jag redan hans föräldrar och syskon.
Mor var  Johanna Wahlberg f. 1818-02-20 i Skälsta i Ramsta (C). Efter makens död gifte hon om sig med  
Änkemannen Stataren  Johan Erik Söderlund. Hon dog 1888-02-15 i Uppsala Domkyrkoförs.  
(men var i Uppsala dog hon?).
Far var  Akademibonden (senare Stataren)  Anders Olsson/Olofsson f. 1812-06-10 i Malma i Bondkyrka (C).
Han dog 1852-09-05 i Tuna by i Dalby (C).
 
Carl Gustav Andersson flyttade som barn med föräldrarna 1841 från Skälsta i Ramsta sn (C) till Carinbo i Järlåsa (C) och 1846 till Ölsta i Holm (C) och 1847 till Tuna i Dalby (C). 1885-12-13--17 flyttade han, efter faderns död, trol till Uppsala (var där i så fall?). Vid faderns död var han 13år.
Han var Johanna Wahlbergs äldsta vuxna barn.
Han och hans yngre bror Otto tog sig namnet Örner (efter kv Örn i Uppsala?) (men fick trol inte behålla namnet eftersom det finns en adlig ätt Örner).  
De tog sig senara namnet Berg.   (Varifrån kom detta namn?)
 
Jag vet inte när han lämnade Uppsala (om han bodde där), men i
Sthlm Mantal 1800-1870 står följande  för 1867 (varken före el. efter detta år finns han med)
 
Berg Andersson, Carl Gustaf Smedshandtlangaren Nr 267.  
  Maria Norra 1867, kv Kaninen större. 3098  
Arb. vid Bergsund.
Betalar i mantal Riksmynt 1:70.
 
Namnet skrivs även Andersson Berg med Berg i större stil!  
 
Jag kan nog räkna meed att detta är den jag söker.
Men har han bildat familj och när och var dog han?
 
Det här blev kanske för långrandigt men det är svårt att koncentrera det.
Det går väl alltid att kritisera inlägget men jag hoppas i alla fall  på svar.
 
Det kanske är bäst att lägga till att jag gärna mottar mer info än vad jag frågar efter.
 
Hälsningar från Arne Forsman i Norrköping