NULL Skriv ut sidan - Norrby

Anbytarforum

Titel: Norrby
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2014-10-11, 09:07
I november 2012 ställde jag en fråga i detta forum om min anfader kapten Per Larsson i Skäggebo, Norrby. Ingen har hittills kunnat bidra med tips. Jag har fortfarande behov av andras eventuella kunskaper i ärendet, men har en del förtydliganden att göra. Kapten Per Larsson i Skäggebo hörde nämligen till prästsläkten Gåse. Jag härstammar på två grenar från hans son Gustaf Persson i Skäggebo.
Kapten Per själv har hittills varit omöjlig att spåra i kyrkböcker, mantalslängder och jordeböcker. Jag har heller inte med säkerhet kunnat finna honom militära rullor.
Hustrun Malin dyker upp i mantalslängderna för Norrby i slutet av 1640-talet och kallas hustru Malin. Omkring år 1660 börjar Malin kallas enkan Malin eller capitainskan Malin. I dombok 23/1 1661 regleras arvsrätter inom släkten Gåse och gården i Skäggebo, där Malin företräder sina och barns intressen.
Arvsärendet gäller tidigare oreglerade rättigheter efter kyrkoherde Laurentius Olai (Gåse) i Norrby. Denne avled 1647 i Norrby och var en av de omtalade sju prästerna Gåse från Gåsvik i Väddö socken Roslagen. Han hade en radda med barn tillsammans med Karin Andersdotter (död 1636) som var dotter till kyrkoherde Andreas Caroli i Norrby (död 1619). Allt enligt Uppsala stifts herdaminnen.
Dottern Elisabeth Gåse var gift med kyrkoherde Petrus Simming från Simtuna. Dottern Sara Gåse var gift med kyrkoherde Mattias Rungius. Dottern Sara Gåse var gift med prästen Olaus Magni. Och ytterligare en dotter med osäkert namn var gift med prästen Marcus Nicolai Salanus.
Inför arvsskiftet i Skäggebo 1661 har kaptenskan Malin fått sina rättigheter enligt testamente reglerade. Tyvärr är det inte utskrivet i klartext att det är ett testamente efter kapten Per. Men vid skiftet mellan syskonen Gåse framgår att hustru Malin redan sitter på större andel av Skäggebo än övriga andelsägare. Vilket kan vara naturligt om Per var ende sonen till gamle kyrkoherden Laurentius Olai.  
Jag har i mer än ett år försökt reda ut vad som hände med kapten Per Larsson (Gåse). Jag har sökt i arméns rullor för såväl Västmanland som Uppland efter en tänkbar kapten. Har även betalt begränsad forskning från Krigsarkivet, utan att komma vidare. Är det någon som stött på denne kapten från Norrby? Troligen var han en av många svenska militärer som försvann ut på krigsfälten i Europa under 1640-talet och aldrig kom hem igen. Blev han krigsfånge? Och när upphöjdes han till kapten?
Tacksam för all hjälp.
/Paul Neptune