NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2011
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2010-04-04, 23:21
Jag har ett mystiskt problem, jag har koll på en familj både före och efter att de anges ha bott en tid i Norrby. Men jag har inte hittat dem i Norrbys husförhörslängd den perioden!
 
Anders Ersson, f 1762 13/6 i Klingbo, Karbenning, agnatiskt av släkten de Val/Devall, kommer 1705 från Sala landsförsamling/Sala socken till Sala stadsförsamling och finns på sidan 177 i Sala stads AI:13b (GID 2373.42.7500).
 
Familjen finns då med i två sinsemellan olika upplagor på samma sida. Den nedre varianten är den äldsta, där är det Anders Ersson med hustru och fem barn, två söner och tre döttrar, inklusive sonen Anders som föds under denna period. 1810 25/5 anges de flytta till Sala socken.
 
Högre upp på sidan står enbart Anders och bara två döttrar och sonen Anders som återinflyttade från Norrby 1812. Efter denna inflyttning dör båda döttrarna och Anders själv, och sonen Anders är sedan utflyttad till Haraker, till fastern Stinas familj.  
 
Under perioden i Sala socken och Norrby har alltså uppenbart åtminstone hustrun avlidit och förmodligen de två ytterligare barnen, om de inte blivit kvar i Norrby i tjänst som dräng eller piga. 1812 är ändå dottern Stina 19 år och sonen J(oh)an 16.  
 
I Sala landsförsamlings dödbok konstateras hustrun avliden redan precis kring flytten, 1810 28/5 i rödsot. Familjen bodde på Åby ägor. Där återfanns de alla. Och Anders Ersson och alla barnen hade sedan 9/12 1810 flyttat vidare till Norrby.  
 
Där ska man alltså ha funnits dessemellan och fram till återflytten till Sala stad 1812. Men jag har mödosamt plöjt mig igenom hela Norrbys husförhörslängd 1808-1813, och jag hittar absolut inte familjen där!  
 
Så vart tog de i själva verket vägen under den tiden? Någon forskare med koll på de här trakterna som kan förklara det fenomenet? Finns det något samhälle Norrby i någon annan församling i trakten?
 
Eller lyckas någon annan kanske hitta dem fast inte jag gjorde det?