NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 november, 2013
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-11-20, 03:21
Karin Jegelius skriver för snart 12 år sedan 22 november 2012:
 
Det är på Margreta Eliasdotters sida som jag härstammar från Rusthållare Johan Carlsson i Ljusbäck samt Balck- och Bureätten.
 
Källa:  
 
Hon skriver även 21 mars 2001:
 
Johans och Olofs föräldrar var Karl Jönsson född ca 1609 i Nora, och han var järnuppbördsman åt Axel Banér. (>)b(Karl Jönsson} hade två bröder, Jöns Jönsson och Markus Jönsson. Modern var Elisabeth Johansdotter Balck, och hennes föräldrar var i sin tur Johannes Olai Balck och Anna Olofsdotter Bure.
 
 
 
Johannes Olai Balcks ättlingar finns utlagda i ett inlägg av Åke Pettersson 22 mars 2001:
 
Där nämns ej Lisbeth Johansdotter, men att den uppgiften saknas är beror nog bara på att uppställningen inte är fullständig.
 
 
 
Karin Jegelius skriver 24 november 2003:
 
Jag har en Olof Fardesson Balck som först var huskaplan åt Erik XIV på Gripsholm (hösten 1572?)sedan blev kyrkoherde i Nora (Uppland) ca 1575, och som efter det flyttar till Nora (Ånge)  
där han dör ca 1588 (Uppgifter ur herdaminnena).  
Kan denne Balck hänga ihop med ovanstående släkt?  
Jag läste någonstans att han eventuellt skulle kunna vara från Finland, men kommer ej ihåg var jag läste det. Denne Olof Balck lämnar minst 2 barn efter sig i Nora (Uppland), Sonen kyrkoherden Johannes Olofsson Balck och dottern Katarina Olofsdotter Balck. Johannes Olofsson Balck gifter sig med Anna Olofsdotter Bure. Vad som händer med dottern Katarina Olofsdotter Balck har jag inga uppgifter om.
 
 
Se också Peter Siljeruds inlägg om Anders Balck:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=417285#POST41728 5
 
Om Olof Fardesson/Fåresson/Falesson/Phalonis Balck:
 
 
 
Carl Szabad 7 april 2000:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=241&post=52313#POST52313
 
 
John Winblad von Walter 7 april 2000:
Kanske är duktigaste person beträffande Balcksläkten Gunnar H. Löwegren, som bor i Stockholm. I Släkt och Hävd nr 3-4, 1997, utgiven av Genealogiska Föreningen har herr Löwegren skrivit på sidor 403-418 Några anteckningar om en präst och militärsläkt i Uppland under 1600-talet. I artikeln berättar han lite om Olof Falesson (Phardonis) Balck, kyrkoherde i Nora sn, Uppland 1588, och senare kyrkoherde i Nora sn Ångermanland 1588-90, och hans son, Johan Olai Balck, kyrkoherde i Nora sn Uppland 1613-33.  
 
I Sukutieto nr 3, 1996, utgiven av Genealogiska Samfundet i Finland, herr Löwegren skriver på sid 23: Kyrkoherden Olof Phardonis, som enligt Herdaminnena var kyrkoherden i Nora, Uppland, senare i Nora, Ångermanland dog ca 1590. Han uppgives vara född på Åland på Balckgården. Han gick i skola 6 år, var krigspräst och predikade 6 år i Gamla Uppsala innan han kom till Nora. Han var gift med företrädarens dotter, Anna Bure, och hans son Johan Olai Balck blev kyrkoherde i Nora, Uppland. Jag har tagit del av Ramsays uppgifter och Anthonis kommentarer därtill, men har inte funnit något samband med min Balck utom anknytning till Åland. Nu tillåter jag med förfrågan, om det finns nyare uppgifter om släkten Balck, särskilt med anknytning till Åland.  
Gunnar Löwegren, Banergatan 83, S-11553 Stockholm, Sverige.
 
Läs vidare i samma inlägg om eventuella kopplingar emellan den uppländska Balcksläkten och Finland via Åland:
 
 
Carl Szabads inlägg 10 april 2000:
 
Olof Phardonis aldrig kallat sig Balck i Ångermanlands Nora 1588-1590. Jag har i dag granskat Västmanlands handlingar 1585-1587 där jag återfunnit hans sigill med initialerna O PH under några längder rörande Nora i Uppland. Han skrivs dock aldrig annat än herr Olof där. Vare sig Fant/Låstbom (1842-1845) eller Fjärdhundra kontrakts (1997) herdaminne har kunnat spåra hans ursprung, det senare eftersom det börjar först 1593. Åland stämmer således inte, fadersnamnet Farde förekommer inte alls där.  
 
I övrigt var Olof Phardonis huskaplan åt Erik XIV när han satt fången på Gripsholm hösten 1572 (meddelat av Peter Sjölund, Umeå), så det finns säkert mer material om honom.  
 
För övrigt står det fel i Fjärdhundra kontrakts herdaminne under Johannes Olai Balck, Olof Phardonis var kyrkoherde i Nora i Uppland, inte Västmanland. Detta framgår av Västmanlands handlingar, där det således gäller Nora i Våla och Simtuna härad.
 
 
Själv, härstämmar jag inte från Olof Phardonis, så jag har inte ännu forskat en hel del på honum och hans släktkrets. Om intresse, kanske, är att sonen Johannes i hans sigill i Riksarkivet handlingar (boskaplängd från 1620) förde initialer IOB, så det ser ut att redan i 1620 efternamnet Balck användades av släkten. Men varifrån det kommer, så långt som jag vet, har inte någon gjört en bra berättelse. Jag funderar om efternamnet Balck kan ha kommit från Olof Phardonis' hustru, som är, så långt jag vet, okänd till historia.  
 
Nya herdaminnet för Fjärdhundra kontraktet om ärkestiftet, som du säger, berättar igen, liksom gamla herdaminnet, att Olof Phardonis (Fålesson) var en tid präst i både Nora i Västmanland och Nora i Ångermanland. Gamla herdaminnet, av Fant och Låstbom, volym II, sid 286, uppger att Olof Fåresson har frivilligt och tvifvelsutan med sine förmäns samtycke, samt församlingarnes bifall, omvexla pastorat med hvarandra, hvilket och till husgeråd och bohag till en del skedt är, förfogande sig Olof Balck således till Nora i Ångermanland, men..... Då gamla herdaminnet ser ut ha förlorat några tryckta ord eller rader, och börjar nästa sida med en helt annan präst, Olof Laurentii Bure (som är min anfader), och med vilken Olof Phardonis sades att ha omväxlat hans pastorat.  
 
Med säkerhet behöver hela Balck släktkretsen en försiktig och duktig undersökning, för det är flera problem. Även gamla herdaminnet uppger att Olof Laurentii Bures son Roland Olai Bure (också han kyrkoherde i Nora sn) var g. m. en Catharina Balck som sades bli dotter till Olof Phardonis son, Johan Olai Balck, som också var kyrkoherde i Nora sn. Nya herdaminnet uppger inte dessa uppgifter, men det är lite bevis för att det kan vara korrekt att Catharina Balck en gång verkligen var g.m. Roland Olai Bure, som berättades lite om i Gunnar Löwegrens artikel 1997 i Släkt och Hävd. Man hoppas att en förklaring kan komma ur forskning i primär och gamla material för kommande volymer av det nya ärkstiftets herdaminne, eller genom intresse av en duktig forskare.
 
Källa:  
 
Carl Szabad 11 april 2000:
De patronymikon Olof fått av Fant/Låstbom (Fålesson) och sedan i det nya herdaminnet (Fåresson) får båda ses som förvanskningar. Farde torde fadern egentligen ha hetat.  
 
 
13 april 2000:
Jag har i dag granskat färdigt landskapshandlingarna och Kungliga kansliets ingående diarium om Olof Phardonis. Han äskar 3 november 1572 som kung Eriks kaplan 100 mark, 1½ läst spannmål och en klädning i underhåll. Nästa gång han dyker upp är 1575 som kyrkoherde i Upplands Nora. Han efterträder herr Mikael som är upptagen året innan. Något fascinerande upptäckte jag, han använder de första åren ett annat sigill som bar bokstäverna O P B! Han kanske kallade sig Balck ändå, fast jag aldrig upptäckt några belägg för det. Det senare sigillet verkar dock bära bokstäverna O PH.
 
 
De två sigill jag har sett innehåller faktiskt olika bomärken. Teoretiskt kan de ju vara två olika personer.
Det äldre sigillet innehåller ett kors i en cirkel, och det yngre något som liknar en streckgubbe med utsträckt högerhand. Johannes Olais sigill har jag inte ritat av, bara initialerna.
 
 
Sylvia Leijon 14 december 2004:
Beträffande frågan om Olof F-sson (Fale-, Fåre- Farde-?) kallade sig Balk eller inte vill jag citera Nora(U) C:1, Döde 1690:  
Den 8 Junij Elisabet Johansdotter Balk, Liusbäck, född 1607 i Buska. Fader Johan Balk Fåresson(?, det sista namnet svårläst), Comministro, moder Anna Olsdotter Bure....  
Anna var dotter till pastor Olai Laurentii Bure.
 
Se också: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=241&post=425426#POST42542 6