NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2010-03-14, 08:05
Hej Mikael!
 
Om Julius och Amandus ättlingar kan vi som du föreslår höras per mail.
 
Vad gäller frälserätt så kunde den även köpas - man så att säga köpte sig fri från fastighetsskatten i modernare ord. Har ett sådant fall bland mina anor - det var på Bubacka, Bro (O) under ett kort äktenskap 1824-1831 där paret hade köpt frälserätt vilket verkligen underlätttade för de två små barn som miste även andra föräldern 1833 och skattefriheten bidrog då till att gården inte behövde gå ifrån dem. Om detta gällde även för Sörkila vet jag inte - inte heller vilka som bodde på den delen av Sörkila tidigare. Den frågan bör hellre ställas under Lyse - vore intressant att få belyst.
 
Angående lysningssedeln är jag inte alls säker att det är rätt men om alla lysningssedlar finns så borde även Mätta Persdotters lysning finnas med förr eller senare - om hon inte flyttade från hemförsamlingen före giftemålet. Födelseplats för Ingeborg kan kanske ge vägledning.
 
Och så Kerstin - varför döps två döttrar till Kerstin - kan det vara namnet på Mättas mor? Om Helena döps efter Pehrs första svärmor, Ingeborg efter sin farmor och Marta är en modernare form av Mätta, ja då blir det två Kerstin kvar att förklara. Angående förklaringen till felskrivningen så köper jag den.
Föreslår alltså att den fortsatta jakten fokuseras på kvinnor med Kerstin som namn.
Mvh Harriet