NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010
Skrivet av: Mikael Hammer skrivet 2010-03-14, 07:18
Hej Harriet,
 
Det var ju roligt att komma i kontakt med en ättling av Julius. Jag har alltid trott att den förste av de två barnen med namn Julius dog ung (men jag har inte funnet någon dödsnotis för honom), så det du säger är lite överraskande. Om du vill diskutera släktingar närmare i tiden föreslår jag att vi tar det off line. Jag kan sända dig en email för att etablera kontakten så får du svara om du vill.
 
Din information om Sörkila verkar lite svårtolkad. Frälsehemman måste väl betyda att det tidigare vart del av ett frälsegods, kanske Holma, för vanliga bönder måste väl betala skatt på all sin egendom, i vart fall ut på 1700-talet när detta var aktuelt. Eller var det kanske så att tillbakaköp av en gård med frälsestatus ville ha givit en godsägare skattefrihet på frälsegården, men inte nödvändigtvis på en skattegård som blivit införlivad med godsinnehavet?
 
Vad gäller lån til köp av egendom var väl privata lån den enda möjligheten innen det moderna bankväsendet blev etablerat. Jöns Gullbrandsson i Vräland var ju en av de som grundlade sin förmögenhet på detta vis och jag känner flera andra eksempler. Den notis fra Mättas BoU du nämner antyder att man kanske gjorde skillnad på makarnas respektive del av egendomen, något som säkert var praktisk med tanke på arvsskifte mellan olika barnkullar.
 
Det är svårt att säga om den lysning du har funnet berör vår Pehr Larsson, men den passar onekligen bra i tid för födseln till Helena senare samma år. Pehr bodde väl på Nötskär i Tegneby före flyttningen till Lyse. På den andra sidan inngicks väl ofta äktenskap, och därmed också lysning, i kvinnans hemsocken.
 
Där slår mig förresten en möjlighet vad gäller den fel i Kerstin Pehrsdotters åldersuppgift du nämner. Kan det vara så att prästen har förväxlat Kerstin, f. 1780, för den tidiage avlidna systern Kerstin, f 1776, och att det egentlig skall stå 24 år gammal? (bara en spekulation från min sida)