NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2010-03-13, 16:58
Hej Mikael!
Mycket intressant information. Blir mycket att gå vidare med Mättas anor.
Vad gäller barnaskaran fick jag ett par datum som jag inte noterat tidigare. Kan komplettera med:
Kjerstin 1776, död 1779 i koppor (enl Lindbergh)
Marta 1773, dog barnlös på Stora Berg, Lyse
Kerstin 1780 dog på Alsbäck i Lyse
Nu undrar jag hur du belagt att Mätta är mor till Helena född 1759? I Lindbergh finns anteckningar också under Sörkila s 242 och där anges - med frågetecken - att Helena hör till Pehr Larssons första äktenskap. Hustrun i detta första äktenskap har Lindbergh inte hittat men två äldre söner finns troligen: Berent Persson, bonde på Sörkila 1773 som senare blev bonde på S.Rörvall i Brastad och Gullbrand Persson, rusthållare på Stora Berg i Lyse på 1770-talet. Helena skulle i så fall vara styvdotter till Mätta.
Lindbergh citerar BoU 18 feb 1802 för Mätta Pehrsdtr på Sörkila i Lyse socken:
Arvtagare maken Pehr Larsson samt sönerna Pehr, Lars, Anders och Nils samt dottern Marta...... osv....
I listan över gäld och skuld dyker Rutger Lang i Munkeby upp med beteckningen måg  - men som Lindbergh tolkat detta är alltså hans hsutru Helena inte arvinge till Mätta.
Har du födelsenotis för Helena eller vigseldatum för Mätta?
Lindbegh har frågetecken även på dottern Ingeborg f 1763 ang vilket gifte hon tillhör.
Själv härstammar jag från Lars Persson f 1771 - i bygden allmänt kallad Gröt-Lars.
Mvh Harriet