NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-04
Skrivet av: Alf Edling skrivet 2000-09-19, 16:06
Hej Fredrik
Kul att höra från någon som har anor på samma plats. Det är nog aldeles rätt att Anders Olsson bor i Nötebo 1631, han är förmodligen far till Lars Andersson f 1618 som också är den ana som jag har. Varfö jag talar om Olof Grelsson Och Grels Andersson beror på att jag läst ett sitat lydande  Nötbo, Uppodling på Bro Marker (se Baggebo) Räknades nog förr under Vasaättens arvegods eller möjligen vanligt frälse. Ännu 1613 brukade landbonden Olof Grelsson gården men efter ett par år skadades han så svårt av fallande träd att han blev oförmögen till arbete, och hans son Anders Olofsson overtog då arrndet. Olof hade fått tillnamnet efter sin far Grels Andersson, som var landbonde på Baggebo 1614. Detta sitat kommer från boken Vår Hembygd Nora av Ernst Neveus 1960. i boken ortsnamnen i Heby kommun kan man läsa att Nötbo stavades olika genom åren 1680 Nötheboo, 1715 Nötebo, 1879 Nötbo. Eftersom vi tycks ha samma anfader så hör gärna av dig så att vi kan se om vi har samma också i fortsättningen.
 
Mvh Alf Edling