NULL Skriv ut sidan - Markim

Anbytarforum

Titel: Markim
Skrivet av: Lennart Flodin skrivet 2014-09-07, 00:23
Man kan nog vara ganska säker på att det är rätt Frans Erik. Jag har följt honom bakåt genom böckerna från Västerhaninge 1880 till Erstavik (Nacka) 1849 där han står tillsammans med sin mor i hfl. En skillnad på 10 dagar i födelsedatum mellan dopbok och senare hfl är inte mycket, det är ofta betydligt större skillnad än så. I dopboken i Norrsunda finns också namnet Zelling och kopplingen till Markim angiven.
 
Omvärldens dom över en ensam mor som fött fyra barn var hård som man kan se i Norrsunda där hon faktiskt blev bortkörd från församlingen. Jag kan tänka mig att ett namn som Zelling drog uppmärksamheten till sig och kanske försökte hon komma undan i en mer anonym tillvaro genom att kalla sig Andersdotter eller Persdotter. Bedragare kan man knappast kalla henne, det handlade nog bara om att försöka få en försörjning för sig själv och barnen.
 
Vet ej om du kollat de böcker som jag hänvisar till här ovan men den dotter, Christina Wilhelmina, som Anna Brita födde 22/11 1836 hade en far angiven, gifte drängen Erik Ersson i Söderby. Kanske hade Frans Erik samma far eller kanske ville Anna Brita att det skulle se så ut.
 
(Meddelandet ändrat av frost 2014-09-07 09:37)