NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2009
Skrivet av: Marie Linder skrivet 2009-07-05, 20:47
Hej!
 
Det var ett tag sedan jag tog tag i släkten från Stenkyrka. Gav upp eftersom kyrkoböckerna brunnit och jag inte vet hur jag ska fortsätta. Nu har jag googlat runt och tittat på hemsidor och jag blir bara mer och mer förvirrad. Jag har också varit inne på Tjörns släkforskares hemsida och försökt öppna några av filern, vilket dock inte gick. Ett sista halmstrå är naturligtvis Anforum.
 
Det gäller anorna för:
Petter Larsson f. 7/6 1752 Fagerfjäll och död 25/3 1822 Fagerfjäll.
Gift med Anna Persdotter f. omkring 1753, död 25/11 1796. Jag har genom Genline kunnat följa Petter framåt i hsf 1806. Han är då änkling, min ana sonen Per Pettersson f. 1786 bor fortfarande hemma.
 
Jag undrar nu om det är någon som vet vem Petter Larssons föräldrar var? Då jag har googlat har jag fått fram Lars Hansson 1710-1760 och Kerstin Persdotter -1775. Stämmer det?  
 
Det som gör mig tveksam är anorna bakåt på Kerstin Persdotters sida. Har sett att hennes mamma skulle vara Anna Jörgensdotter Månesköld 1680-1751. Jag är van vid torpare, fiskare och bönder men adel verkar för bra för att vara sant, eller ??(Det verkar också ha varit stora diskussioner angående denna släkt)
 
Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Hälsningar från ett lite svalare Skåne
 
Marie