NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2008
Skrivet av: Jonas Almquist skrivet 2008-07-28, 13:24
Min mormors pappa tillhörde båtsmankompaniet, Bohusläns Reg, och bodde på soldattorpet Tollebo i Stenkyrka. Han förälskade sig i en flicka från Stenkyrka, som sjöng med en ängels röst och engagerades regelbundet att sjunga på bröllop, begravningar och andra officiella tillställningar. Och hennes mor ska också haft socknens vackraste röst och dessutom varit sk gråterska, dvs engagerats för att gråta på begravningar för att s a s göra det lättare för andra att släppa fram sorgen eller för att hedra den döde. Både min mor och mormor har berättat många märkliga men knapphändiga  ting om dessa kvinnor och andra i Stenkyrkasläkten. Men jag har inga namn på Leonard Tolle - Kilmans (född Larsson, Hjärtum) blivande fru och hennes anor bakåt. Finns det någon som kan hjälpa mig och kanske vet mer om den här släkten.  
 
Jag satt själv på landsarkivet i Gbg på 70-talet och gjorde en snabb efterforskning i kyrkböckerna för Stenkyrka, utan att hitta något speciellt. Tyvärr har dessa papper förkommit.
 
Min mor läste med stort intresse prästen Johan Pettersson böcker om Tjörn, för det handlade om människor och platser och historier som min mormor mött som barn genom sin mamma och mormor o morfar. Om stenrösen med begravda prinsessor mm - folkligt berättade historier som Petterson kunnat visa haft verklig grund.
 
Men så var det klippet om Magda/Märta (?) Månesköld från 50-talet. Mormor berättade att det fanns en koppling till Olsnäs bakåt i tiden (därav att hon sparat klippet från G-P, antar jag) och sade en gång: Vi kunde ha hetat Månesköld. Men min mormor var stolt, karaktärsfast och sprang inte med skvaller eller halvkvädna visor, så mer ville hon inte säga.  
 
Men: det sägs att det finns en skotsk soldat/officer bakåt i anorna och som gifte sig med en flicka från Stenkyrka. Om det var denna flicka som hade koppling till Olsnäs eller om kopplingen kommer senare, vet jag inte. Men jag har för mig att skotska legosoldater stationerades i Bohuslän under Gustav Vasa. Så det kan finnas fog för vad som berättats. Det vore kul att få lite ordning på allt detta, om det går.
 
Kanske finns en eller flera kul och märkliga historier med allmänt intresse att berätta utifrån dessa människor, dvs kulturhistoria. Och kanske hade min mormor morbröder och mostrar och kusiner på Tjörn och min mamma sysslingar, men om det har det aldrig berättats. Men det vore skoj att veta.