NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2008
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2008-07-17, 00:39
Hej Bosse!
 
Ibland tappar man tråden och då blir det lätt fel. Min tanke när jag blandade mig i detta var att Rasmus Rasmusson skulle kunna vara far till Lars Rasmusson. Detta skriver jag också den 15 juli kl 23.09.  
 
Därefter kommer uppställningen från Snabben 4 minuter senare och därefter blir det lite rörigt.
 
Min tanke var alltså att Rasmus Rasmusson skulle kunna vara far till Lars Rasmusson. Rasmus var född 1733 så han kan mycket väl vara far till Lars som var född 1764 enligt baklängesräkning vid hans död 1812 den 11/8 enligt dödboken.
 
Att Rutger Larsson skulle vara född på Risö är inte otroligt. Det är en ö som ligger strax söder om Tjörn som vid den tiden bl a hade två stycken trankokerier. Det var nog ofta så att man bodde i närheten a anläggningen även om man inte var just därifrån. Risö är ju dessutom en ö och på den tiden gick det ju inte att åka dagligen som man gör nu. Rutger föddes förmodligen där när man var bosatt på Risö för arbete för något av trankokerierna (min teori).
 
Den Lars Rasmusson som Lennart skriver i sin uppställning vara född 1773 och död 1796 hittar jag inte. Att han dessutom skulle vara gift med den Kerstin Larsdotter som var gift med Rasmus Rasmusson förstår jag inte. Kan det möjligen vara någon förväxling?
 
Lars Rasmusson född 1764 avlider 1812 och hans hustru Britta Anundsdotter som är född 1758 avlider 1837. Vid hennes död finns notering om att hon är änka efter Lars Rasmusson.
 
Att jag har Rasmus Rasmusson i mina anor beror på att hans dotter Christina Rasmusdotter var gift med Sven Nilsson från Nordevik och tre generationer senare kommer man fram till min farmors far som var Karl Olsson vid Toftenässtrand.
 
Min antavla läser du på det sättet att ana nr 30 som är Rasmus Rasmusson har som föräldrar nr 60 och 61. Rasmus hustru har nr 31
och hennes föräldrar således nr 62 och 63. Så fortsätter det generation för generation.
 
Jag är ledsen om jag rört till det för dig men när jag såg namnet Rasmus och Mölnebo samtidigt så tänkte jag att det kan finnas ett samband och det tror jag fortfarande.
 
Hoppas att du Hittar lösningen och att du även kan läsa mina antavlor efter men korta förklaring. Återkom gärna om du vill.
 
Kvällshälsningar från Ingemar
i södra Grekland i högsommarvärme