NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-28
Skrivet av: Jörgen Olofsson skrivet 2006-12-09, 22:40
Hej!
Det har varit väldigt länge sedan vi debatterat saker från 1600-talet här i Stenkyrka, därför hoppas jag att vi får igång en liten diskussion. Här kommer en sak jag undrat över en tid. I Domstolsprotokollen för Tjörn och Orust 1662 - 1667 finns ett sakfall rörande en Jöns Kristoffersson död och tidigare boende i Krosskärr, nämndt som 631031-6. Där i finns en sak som förbryllar mig. I förtexten står det att Jöns broder Kristen kräver sitt innestående arv från deras moder salige herr Peders hustru benämnd som ”salig herr Peders hustru på Tiöhrn” som tidigare varit gift med brödernas fader Kristoffer Jönsson. Här kommer min undran. I originalets text står det ” Jönss Christoffersson oppburet den arff, som derass fader Christoffer Jönsson war tillfallen efter hanss moder, salig herr Peders hustru på Tiöhrn,”. Genom att inte läsa in uttrycket ”hanss moder” som Jöns mor, tolkar vi i stället det som Kristoffer Jönssons moder. Detta skulle då betyda att herr Peders hustru inte var brödernas moder utan deras farmoder. Vad som mer styrker detta är jag endast kunnat upptäcka en person som gått under beteckning herr Peder under tidigare aktuell tidsrymd, nämligen kyrkoherde Peder Olsen Aalborg, som dog 1639. Och vet vi att han gifte sig med änkan Maria Kristoffersdotter tidigare gift med kyrkoherde Jens Brand Nilsson d 1613. Vilket i sin tur skulle förklara namnvalet på Kristoffer Jönsson. Nu till min fråga? Är jag ute och cyklar, eller är mina antaganden rätt. Vad tror ni? Tyck gärna till.
 
Mvh Jörgen Olofsson