NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2012
Skrivet av: Iréne Feuk skrivet 2002-10-23, 20:20
Hej Mikael!
 
Och tack för intressanta uppgifter. Jag har en del uppgifter om Johanna Fredrika Mars far, Johan Erik, som kanske kan vara av intresse för dig. Jag tar det litet kortfattat och berättande:
 
Johan Eriks mor hette Brita Christina Ersdotter, född 1791, 22/5 i Häggeby och fadern Johan Larsson/Blomqvist, född 1797, 1/11 i Övergran.
 
Brita Christina och Johan bodde i Lövhagen i Häggeby, ett litet torp under Häggeby gård, som jag faktiskt besökt som barn. Torpet finns ju kvar idag. Frågan är bara hur länge, eftersom det nu är obebott. Johan Larsson var gardist, med namnet Blomqvist, vid Kungl Svea Livgarde i Stockholm 1826-1839 och dog där 23/1 1839. 
 
Johan Erik flyttade till Stockholm 1836 men var tillbaka i Häggeby redan 1837. Den 4/5 1872 dömdes Johan Erik av Håbo Häradsrätt för första resan snatteri och fick avsked 1873 och är nu f d soldat på Jädra soldattorp. Under 1890-talet är Johan Erik och Maria Kristina Holmström upptagna tillsammans med Karl Fredrik Fröjds familj på Jädra soldattorp. K F Fröjd är nu soldat på Jädra och gift med Johan Eriks systers, Anna Maria Blomqvist,dotter Amalia Charlotta. Anna Maria Blomqvist är min mm fm.
 
Mvh/Iréne Feuk