NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2007
Skrivet av: Eva Rönn skrivet 2007-02-09, 22:20
Tack Mats, för Börje Jonsson Ekman, tror nog att han är far till tre systrar Ekman, Gunilla,Kerstin och Elsa.
Gunilla fick med Johan (Jan) Forsman döttrarna Gunilla, Lisa och Greta.
 
Fadder vid dopet av ett av Gretas barn var Birger/Börje Forsman vid prästgården.
Han kan troligen vara en morbror.
Då Gretas son Mattias döptes var barnets moster, min ana Lisa Forsman, fadder.
Börje Forsman bodde vid prästgården. Han kan ha varit barn och uppvuxen där med syskon. I så fall har kanske far till de fyra barnen, masmästare Johan Forsman(bott med hustru och barn i något av torpen som låg under prästgården.
-eller sonen Börje Forsman kan ha gift sig där och flyttat dit, kanske hans hustru var barn i gården.
-han kan ha hört till prästgården för att han arbetade där, dräng i unga år eller annat.
-han kanske kan ha varit torpare på ett av torpen som låg under prästgården.
Jag ser fler alternativa möjligheter.
 
Finns det fler Forsman vid den tiden på den platsen?
Finns det någon mantalslängd eller något dokument som visar vilka som fanns boende.
Han kan ha hört till prästgårdens hushåll.
 
Jag hittade notis här på tidigare inlägg i anbytarforum om en annan masmästare Forsman än Gunillas Johan. En Anders Forsman som flyttade till Finland. Vem var det, levde han samtidigt och kom från samma plats som Johan (Jan).
 
Och en länsmanssläkt Forsman levde i bl a Knutby och Edsbro samma tid ser jag. Kan de ha varit samma släkt.
 
Det verkar ändå som att både Forsman och Ekman varit knutna till bruken och gruvorna.
Hade prästgården någon koppling till dessa och hur.
 
Många frågor.  
Ett fint svar jag fick som ger så många frågor. Jag skojar. Jag menar, Stort tack för uppgifterna om Gunillas far och systrar.  
 
Vänliga hälsningar Eva