NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-29
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2001-10-09, 15:42
Hej Thomas!
Tack för ditt svar! Enligt husförhörslängderna vid vigseln och senare uppges han vara född 1751 utan någon födelseförsamling angiven. Först i husförhörslängderna mot slutet av hans liv (han dog 1835 16/12 uppges han vara född i Hargs församling. Vid sin död 1835 uppges han i dödboken blivit 84 år, 8 månader och 25 dagar, vilket skulle betyda att han skulle varit född 1751 antingen den 21 eller 22 mars beroende på om man har räknat med den 16 december i ovan angivna ålder vid dödsfallet.
Jag har gått igenom Hargs födelsebok mycket noggrannt (tyvärr är födelseboken nästan oläslig) och funnit 3 stycken Anders födda 19/3, 14/2 och 5/7. Med tanke på seden att uppkalla första sonen efter farfadern skulle denne i så fall ha hetat Anders i förnamn också. Anders Andersson och Margta Davidsdotter (gifte sig i Knutby 1781 7/10) fick en son Anders f. i Eldsta, Knutby 1783 14/4 men (som jag ej ännu kollat) måste ha dött snart efter födelsen eftersom han ej anges i husförhörslängden i Eldsta eller Skäringby, Knutby. 1785 23/5 fick A.A och M.D. dottern Anna Greta, 1788 29/7 dottern Stina och 1791 11/10 en son som döptes till Anders (vilket ju var naturligt och vanligt då den förste sonen tydligen dött tidigt),1794 28/10 sonen Pehr,en dotter Sophia född 1797 15/5 och sonen Jan, född 1800 30/10 och död 1821 25/5.
Av de tre Anders jag funnit i Harg (man kan ju inte vara säker på att födelseåret verkligen var 1751 eftersom det inte var ovanligt att fel födelseår angavs)är alla tre söner till en Anders och de jag tror (men ej har lyckats följa eftersom även husförhörslängderna i Harg är mycket dåliga)är mest troliga är den Anders som föddes 1751 19/3 och son till bonden Anders Johansson och Margta Mattsdotter i Söderfors, Harg eller den Anders som föddes 5/7 och son till drängen Anders Andersson och Margta Johansdotter i Storegård, Harg (bynamnet är praktiskt taget oläsligt så det är inte säkert att det är Storegård)
Jag har letat (på Stadsarkivet i Stockholm) i husförhörslängden för Knutby under Eldsta efter Anders (som vid giftemålet var frälsebonde i Eldsta) men ej hittat honom!
I våras var jag i Arninge och såg honom då under Eldsta men det var strax före stängningsdags så jag hann ej skriva av det. Det märkliga är dock att jag ej hittar honom på Stadsarkivet eftersom de ju rimligtvis borde ha samma uppgifter där som i Arninge! Jag kommer att göra ett nytt besök där för att försöka hitta honom igen. Jag minns dock att jag såg honom där och att hans far skulle varit född i Bladåker och modern i Knutby. Vore ju inte så otroligt att familjen återvänt till Knutby och Eldsta om modern kom därifrån. Jag minns också att det angavs att fadern var måg till bonden som stod överst på uppslaget för Eldsta, men som sagt jag får ta i med nya krafter nu i höst!
Ursäkta om detta brev låter litet virrigt!
Vore också intressant att veta hur du och jag är släkt! Margta Davidsdotters far David Persson var ju bror till din anmoder Margareta Persdotter.
Själv härstammar jag från Margta Davidsdotter på följande sätt:
Sophia (deras yngsta dotter)f. 1797 15/5 i Skäringby, Knutby, död 1840 9/8 i Fasterna och gift med bonden Matts Mattsson i Fasterna. Utom äktenskapet fick hon sedan hon blivit änka dottern Sophia Wilhelmina, född 1835 20/8 på Rånäs, Fasterna och död i Uppsala 1882 23/5, gift 1854 27/8 i Uppsala med verkmästaren Olof Gustafson, född i Gillberga 1828 19/12 och död i Uppsala 1916 28/12. Deras näst yngste son Otto Wilhelm Gustafson, föddes 1875 28/4 i Uppsala och dog i Stockholm 1953 12/5, gift 1900 i Stockholm med Alma Magdalena Larsson, född 1877 19/3 på Näfverkvarns bruk i Tunaberg, död i Stockholm 1929 28/10. Deras yngste son Stig Olof Gustafson, född 1914 19/5 i Stockholm och död 1967 8/6 i Stockholm, gifte sig 1939 26/3 i Stockhlm med Aina Elisabeth Örtenholm, född i Ludvika 1913 3/1 och död i Enköping 1989 28/2. De hade bara två barn och jag är äldst född 1943 10/9. Som du förstår har jag tagit min mors flicknamn för att hjälpa till att föra namnet vidare. Jag har två barn, en dotter och en son.
Ja det här blev ett långt brev och hoppas du ej tröttnade innan du kom till slutet!
Har du efter dessa uppgifter någon mer information att komma med är jag, som du förstår, väldigt tacksam för det och jag är mycket intresserad att höra hur du härstammar från Margareta Persdotter. Vill du ej göra det i detta forum så skicka gärna ett mail till mig: oertenholm@swipnet.se.
Mvh
Bengt