NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014
Skrivet av: Kerstin Hellner skrivet 2014-06-09, 20:03
Hej,
 
Jag känner mig riktigt stolt att jag har lyckats. Men vad jag har letat. Om du tittar på faddrarna så anar man att hon jobbade som piga. Hon har faddrar till barnen eller om det var bröllopsvittnen (sitter inte hemma nu) som heter Walström. Där finns säkert en ledtråd. Johans far var Olof Nilsson Junge. Född 1697. Soldat i Norra Vadbo, Skaraborg. Blev antagen 1717 och dog 1742. Var med i kriget mot Ryssland 1742 (Hattarnas krig). Jag trodde inte att skaraborgare hamnade på båt men så var fallet. Han var med på galären Åkerhielm (26 kanoner). De hade ett fruktansvärt väder och många blev sjösjuka. På hemvägen var det många som dog och även vår ana. Han dog på marschen hem. Allt enligt generalmönsterrullan. Det var många från Vadbo socken som omkom. Vill bara slå en tankeställare. Binneberg 1710. Stort uppror bland bönderna eftersom man ville skicka soldater ner till Skåne. Det finns mer att läsa på nätet. Det kan vara så att vi har en ana bland dessa.
 
Vad gäller bryggerierna så fanns det många bryggerier på Södermalm. Det finns mycket att forska om här. Och lära om Stockholm
 
Kerstin