NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2014-06-04, 22:08
Hej igen, Rolf!
 
I varje församling kommer man ju förr eller senare bakåt till den tid som inte omfattas av några bevarade kyrkböcker, och då får man försöka hitta andra källor.  
 
Nu finns det ju ändå några kyrkböcker från Hökhuvud för tiden innan Johan Örn dyker upp och gifter sig i Harg 1750. En genomgång av dessa, särskilt av husförhörslängden Hökhuvud AI:1, kan ge viktiga upplysningar om var Johan fanns före bröllopet och i bästa fall också om hans familjeförhållanden.
 
Jag har snabbt tittat igenom de sidor i AI:1 och AI:2 som rör Väddika och hittat namnet Örn/Öhrn på några ställen, vanligen med anknytning till båtsmän. Båtsmansnamn gick normalt inte i arv till barnen på 1700-talet, men det förekom, och Johan skulle alltså kunna vara son till en båtsman.
 
Jag har också tittat lite på mantalslängderna från 1720-talet och framåt. Där hittade jag Mats Öhrn, som var ordinarie båtsman i Väddika kring den tid då Johan uppges vara född och som alltså skulle kunna vara Johans far. Enligt Centrala soldatregistret var båtsmannen Mats Mattson Örn (aktnr NR-01-0103-1713) född 1690 och antogs vid Norra Roslags båtsmän 1713. Om jag tolkar ett par mantalslängder rätt var han också krigsfånge under en period.  
 
Vare sig min gissning är riktig eller inte, så återstår det mycket detektivarbete. Lycka till!