NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2014
Skrivet av: Daniel Stefansson skrivet 2014-01-18, 21:30
Svar till Kerstin Hellner Hej! Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig att komma vidare med sökandet efter Olof Sands far, men jag vill tacka dig för att du har hjälpt mig vidare. Olof Sand (1762-1844) var min mm mf ff ff, och jag hade inte lyckats komma längre bakåt än Hfl 1787-1793, där han var Båtsman i Sanda, Harg. Tack vare dina uppgifter kunde jag hitta honom i tidigare hfl och lägga till Brita Ersdotter (1735-1813), som hans mor. Det gick sedan bra att följa Brita Ersdotter och styvfader Erik Ersson i Sanda, till och med deras död, 1813 resp. 1812.
 
En intressant detalj, som du kanske redan upptäckt, är att Olofs syster Anna Brita,i Hargs Hfl 1787-1793 sid. 89, bär efternamnet Ljungman. Vad det efternamnet kommer från kan man ju undra. Kunde följa henne i Sanda till ca 1794, hennes levnadsöde därefter vet jag inget om.
 
Jag gjorde sedan en sökning efter Brita och Eriks bouppteckningar i Riksarkivets bouppteckningsarkiv. Jag fick inga resultat på vår Brita Ersdotter, men en bouppteckning efter Erik Ersson fanns (Frösåkers tingslags häradsrätt, F II:12, nr 143 (sid. 376 i SVAR). I hopp om att Olof Sand och hans syster skulle omnämnas här, letade jag fram bouppteckning, men fann till min besvikelse att endast Brita Ersdotter och deras enda överlevande gemensamma barn, Matts Ersson, nämndes.
 
Mina försök gav som sagt inga särskilda resultat, men jag är tacksam för att du kunde hjälpa mig utöka mitt släktträd, med en mor, syster och styvfar, till Båtsmannen Olof Sand!