NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2011-10-11, 17:56
Hej Britt!
Vad roligt att du skriver om dem Åkerblad och det blir spänning att hjälper vi varandra åt hela släkten Åkerblad som kommer från båtsmän, det stämmer! Jag hittade Peter Andersson Åkerblad i disbyt som det finns register på namn. En kvinna som har forskat på Peter Andersson Åkerblad f.1719 i Bladåker på disbyt och jag har skickat till denna uppgifter som jag är nyfiken på det. Jag får väntar på maila från denna uppgifter som det kan vara släkting till oss.  
 
 
 
Jag är säkert på att du och jag är släktgrenar på gemensamma anor. Jag hittade i kyrkböcker när präst skrev om Per Åkerblad som födelsort i Bladåker som står där hittade jag i SVAR på husförhör är 1766-1772 i Harg,Moxboda, Ekstolpen nr 105: Båtsman Per Åkerblad f.1719 i Bladåker, ser du honom i husförhör med hustru Margareta Andersdotter f.1727 och barnen.  
 
 
 
Det finns med Anders f.1761 som är din ana släktgrenar. Anders syster Brita Persdotter f.1766 som är kusin till Mikael Mikaelsson Åkerblad som står släktboken så skickar jag till dig här med släktboken utdrag texter så du får läser några radera.  
Anders och Brita som är syskon, det är båda kusiner till Mikael Mikaelsson Åkerblad så vi är släkt med varandra!  
 
 
Jag sänder också ett bilden på husförhör från 1766-1772. Jag har kollat soldatakt på Mikael Mikaelsson Åkerblad f.1767(1762) men det finns ingen information mer om honom och hans föräldrar som vet jag ingen. Bara jobbade han soldat och båtsmän, gifte sig med Cajsa Ersdotter. Lite information om honom på soldatakt. Tråkigt! Tack för att du hjälpte till om det finns information om soldatakt men jag vet redan. Jag förstår inte varför att blev han fick födelseåret 1762 eller 1767 vad tror du? Det flesta av dem husförhör som följer jag upp Michael Michael Åkerblad bör föddes 1762 men ingen 1767 som bara finns på soldatakt. Lite mysterium om honom!
 
Jag vill gärna att vi hjälper åt varandra om släktskap om Per Åkerblad och vår ana Mikael Mikaelsson Åkerblad i släktgrenar.
 
Hör gärna av dig igen.
 
Det skulle vore roligt att om vi kan utbyte på släktträdet som du är släktgrenar till Anders Persson och jag är ana släktgrenar till Michael Michaelsson Åkerblad.  
 
Mvh
Andreas
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/337767.jpg)